Af - 19/02-16 07:17

Du må hverken sove for meget eller for lidt - her er den magiske grænseDu må hverken sove for meget eller for lidt - her er den magiske grænse

Er du syvsover? Du kan rent faktisk få for meget søvn.

Bildstrecke im Grossformat »
Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

Hvis du sover mindre end syv timer om dagen, stiger din risiko for at blive deprimeret. Men sover du mere end ni timer, så vil du også udsætte dig selv for en øget risiko for at udvikle depression. Det viser undersøgelser fra University of Washington Medicine Sleep Center.

Ifølge leder på søvn klinikken Nathanial F. Watson viser de nye resultater, at man bestemt skal tage søvn og antallet af timer, man får, alvorligt.

-Dette er blot endnu et bevis på, at det er vigtigt at få den rette mængde søvn. Studiet beviser ikke, at hvis du enten sover for meget eller for lidt, så vil du stensikkert få en depression. Det viser der imod, at dårlige sovemønstre forøger risikoen for at udvikle et dårligt humør, der kan føre til depression, siger Nathanial F. Watson.

LÆS OGSÅ: Ond cirkel: Søvnmangel giver øget behov for at surfe sociale medier

Samtidig peger undersøgelsen også på, at den rette mængde søvn også kan betyde en mere effektiv behandling af depression.

-Vi mener, at disse resultater viser, at behandlingen af deprimerede personer, vil virke mest optimalt, hvis også disse personer sover det rette antal timer i døgnet.

LÆS OGSÅ: Søvnforsker: Derfor må du gerne sove til middag

Det handler om, at kroppen skal finde sig en rytme for at bedst at kunne beskytte sig selv.

-Kroppen har brug for rytme. Og uden denne rytme, er vi også mere disponible for sygdomme som diabetes, overvægt og andre tilstande, og altså også en stigning i risikoen for at udvikle depressive symptomer, siger kliniklederen.

LÆS OGSÅ: Dette køn sover dårligst om natten

LÆS OGSÅ: Johanne om barnebrude: Lad 17-årige sove med 20-årige

LÆS OGSÅ: Rusmiddelvejleder: Sådan får du styr på dine abstinenser

Mere fra Metroxpress

Hvad tænker du..?
Mere fra Metroxpress

Annonce



Mere fra Metroxpress