Af Mads Bager Ganderup,Trine Munk-Petersen - 21/09-17 18:27

21-årige Amina er nu Danmarks første model med hijab21-årige Amina er nu Danmarks første model med hijab

Det danske modelbureau Unique Model har ansat den første model med tørklæde i dansk sammenhæng.

storybild

»Jeg bliver spurgt, hvor mange modeller vi skal have med hijab, og mit svar er, at jeg ansætter, hvis jeg finder en, der er lige så smuk,« siger Jesper Thomsen, direktør i Unique Models, efter ansættelsen af modellen Amina Adan, der bærer tørklæde. (Billede: Unique Models)

Modebranchen vil gerne afspejle diversitet. Drenge med makeup bliver modeller for internationale kosmetikfirmaer, transkønnede træder op på catwalken, og alle hudfarver skal være repræsenterede i modelbureauernes kataloger.

Og nu kan det danske modelbureau Unique Models som det første i Danmark bryste sig af at have kontrakt med en model, der bærer tørklæde. Modellen, som Unique Models har ansat, er 21-årige Amina Adan.

»En af mine bookere gik forbi hende på gaden for to uger siden, og fordi hun jo er utrolig smuk, fik vi hende op på bureauet til en snak. Det er klart, at havde det været for 10 år siden, tror jeg ikke, at vi havde ansat hende. Der er sket en ændring i modebilledet og modebranchen henimod langt større diversitet,« siger Jesper Thomsen, direktør i Unique Models.

Indtil nu har ingen modelbureauer i Danmark haft kontrakt med kvinder, der bærer tørklæde. Der har været flere eksempler på, at kvinder med tørklæde har været modeller for danske tøjfirmaer - bl.a. har debattøren Natasha Al-Hariri været model i en reklame for Noa Noa, der var akkompagneret af teksten 'Dansk … plus noget'.

Kigger vi mod udlandet har bl.a. den norske udgave af magasinet 'Costume' haft Iman Meskini, som spiller Sana i den populære serie 'Skam', på forsiden af september-udgaven.

Moussa Mchangama, kulturformidler og cand.mag. i Retorik & Moderne Kultur og Kulturformidling, siger, at der er kommet et større fokus på diversitet i modebranchen, og at designere og brands i Danmark er begyndt at få fokus på forskellighed.

»At vise diversitet bidrager med noget positivt til ens brand. Men diversitet er en meget bredere palette end hudfarve, for det kræver alle mulige typer af repræsentation, og det er hun et eksempel på,« siger han.

Modellen Halima Aden, som internationalt har fået stor opmærksomhed, og bl.a. har været på forsiden af Vogue og CR Fashion Book.

Moussa Mchangama nævner, at der både i Danmark og udlandet er kommet markant større fokus på gruppen af muslimske forbrugere.

»Vi så f.eks. lanceringen af arabisk Vogue sidste år, som har været med til at italesætte den meget store skare af muslimske forbrugere, der tidligere har været ret forbigåede i modebranchen. Samtidig er brands begyndt at lave særkollektioner til muslimske kvinder,« siger han.

Han nævner den unge model Halima Aden, som bærer tørklæde, der er blevet rigtig populær i særligt USA. Bl.a. har hun været kampagnemodel for sangerinden Rihannas 'Fenty Beauty' og været på forsiden af Vogue og magasinet CR Fashion Book, der ifølge Moussa Mchangama er et af de mest toneangivende magasiner.

»Internationalt har hun været med til at skubbe det frem, og hun bliver billedet på, at muslimske kvinder med tørklæde ikke ligger under for diskursen om, at de er undertrykte, men derimod selvfølgelig er stærke, selvstændige kvinder. Og hun gør det på en meget respektfuld måde,« siger Moussa Mchangama.

Jesper Thomsen, direktør i Unique Models, siger, at grunden til, at de har ansat en model med tørklæde nu, er, at hun har et stort modelpotentiale - og ikke udelukkende fordi hun bærer tørklæde:

»Før i tiden var den gængse model høj, slank, hvid og heteroseksuel. De seneste år har der været fokus på diversitet etnicitet og race, og det har gjort, at markedet er mere modent til, at vi kan starte sådan en pige op. Det er en meget ikke-politisk beslutning fra vores side. Vi er et modelbureau og ikke en politisk organisation. Vi vil ikke starte Amina op, fordi hun skal være et forbillede, eller fordi hun bærer tørklæde. Vi har startet hende op, fordi hun har modelpotentiale,« siger han.

Berlingske har været i kontakt med flere danske modemagasiner, og både Elle Danmark og Eurowoman, har fortalt, at de står klar til at booke Amina Adan, og at brachen har savnet muligheden for at kunne hyre modeller med tørklæde.

»For os handler det jo også meget om, hvad det er for nogle modeller, vi kan få. Vi kan godt have drømme og ønsker om at være mere diverse uden at have haft muligheden for det,« siger Cecilie Ingdal, chefredaktør på Elle Danmark.

Og Anne Lose, chefredaktør på Eurowoman, fortæller begejstret, at magasinet allerede har indgået aftale om en modeserie med Amina Adan.

»Vi vil meget gerne hylde den diversitet, der er i modebilledet lige nu,« siger hun.

Jesper Thomsen modtager den beskeden om, at magasinerne bifalder den nye model med glæde. Han mærker da også, at branchen har budt den nye model velkommen. Både danske og internationale kunder har sendt ham mange positive kommentarer, og det bekræfter Jesper Thomsens forestilling om, at markedet er klar til en model med tørklæde. Men han slår fast, at han ikke før nu har oplevet efterspørgsel på modeller, der bærer tørklæde.

»Jeg er ikke før blevet spurgt efter en model, der bærer hijab. Vi har taget Amina Adan ind, og nu kommer efterspørgslen. Jeg bliver spurgt, hvor mange modeller vi skal have med hijab, og mit svar er, at jeg ansætter, hvis jeg finder en, der er lige så smuk. Hvis jeg har 1200 kunder, der vil have modeller med hijab, vil jeg gøre en ekstra indsats for at finde dem, men det har der ikke været endnu,« siger Jesper Thomsen.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx