Af Amira Høg Daimar - 14/01-15 07:00

Kunstnere over 70 hitter i modebranchenKunstnere over 70 hitter i modebranchen

Céline og Saint Laurent har talt. De ældre er de nye stjerner i modehusenes kampagner.

storybild

Saint Laurent har hyret den legendariske sangerinde Joni Mitchell til deres kampagne. (Billede: PR)

Nogen ynder at sige, at skønhed kender ingen alder. Sådan har det dog aldrig været i modebranchen – indtil nu. I en branche berygtet for sin besættelse af ungdom er en ny tendens nemlig begyndt at vokse frem, hvor ældre, ikoniske kvinder over 70 år står som frontfigurer i modehusenes kampagner.

Céline kickstartede det ved at lade den 80-årige amerikanske forfatter og litteraturkritiker Joan Didion pryde mærkets forårskampagne. Billedet af den ansete forfatter i sort skjorte, kæde med overdimensioneret guldvedhæng og mørke solbriller fik internettet til at sitre, og ingen brokkede sig over udskiftningen af Célines velkendte modelansigt Daria Werbowy.

To dage efter fulgte Saint Laurent trop med en forårskampagne, der havde den 71-årige sanger og sangskriver Joni Mitchell i hovedrollen. Her optræder hun med sin guitar klædt i folkedragtsinspireret tunika og hat. Kampagnen er desuden en del af Saint Laurent Music Project, hvor ikoniske musikere lader sig fotografere af modehusets chefdesigner, Hedi Slimane.

Indtil videre er det kun franske modehuse, der slår et slag for modne modeller, men vi har stadig resten januar til at se, om den nye sæsons kampagner byder på flere overraskelser.


LÆS OGSÅ: Det kan du forvente af vintermodeugen i Købehavn

LÆS OGSÅ: Modeekspert: Den rene hud er trendy, tatoveringer er yt

LÆS OGSÅ: Årets danske designer: Mark Kenly Domino Tan

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx