Af - 12/01-14 11:40; Opdateret: 12/01-14 12:06

Her er 5 designere du SKAL kendeHer er 5 designere du SKAL kende

Mød fem af de største designere, hvis kollektioner præger, hvad highstreetbutikkerne satser på af tendenser.

storybild

Her Stella McCartney
 der er en af de designere, der sætter trenden for næste års mode (Billede: Polfoto)

(Af: Camilla Larsson, ALT for damerne )


1. Isabel Marant
Hun har nærmest patent på tidens populære parisian-rock-chik-look, og så formår den franske designer Isabel Marant som ingen andre at skabe brugbart hverdagstøj, der oser af selvsikkerhed og nonchalance. Marant lancerede sin første kollektion med accessories i 1989, der i 1994 blev efterfulgt af mærket Isabel Marant, som du siden har kunnet se på alt fra modeller, it-girls, skuespillere og moderedaktører verden over.

LÆS OGSÅ PÅ ALTfordamerne.dk:
Se 9 lækre læderjakker


2. Stella McCartney

Den britiske designer Stella McCartney bliver for alvor et respekteret navn på den internationale modescene, da hun i 1997 overtager posten som chefdesigner (efter Karl Lagerfeld) for det franske modehus Chloé. Fire år senere lancerer hun sit nuværende brand i eget navn, der siden har positioneret Stella McCartney som frontfigur for tøj skabt med omtanke for dyr og miljø (du støder hverken på pels eller skind i hendes kollektioner), med en kompromisløs tilgang til skrædderkunst og materialer og en enkel stil, der forener maskulint med feminint.

LÆS OGSÅ PÅ ALTfordamerne.dk:
Sådan styler du sæsonens nøglekøb til hverdag og fest


3. Céline 

Det gamle franske modehus får en saltvandsindsprøjtning i 1997, da amerikanske Michael Kors indtager chefposten. Den virkelige renæssance sker dog først, da Phoebe Philo tager over i 2008 og lancerer et minimalistisk og ultravisionært brand. Hun bevarer Célines luksuriøse dna med stor vægt på gedigen skrædderkunst, men gør stilen enkel, ren og stærk.

4. Yves Saint Laurent

Som et af det 20. århundredes mest indflydelsesrige modehuse er det Yves Saint Laurent, der introducerer begrebet ”mode til den selvstændige kvinde”. Fra slutningen af 1960’erne, hvor han præsenterer sin ”le smoking”, afspejler hans kollektioner kvindens nye selvsikre, erhvervsaktive rolle i samfundet. Og huset tager stadig kontroversielle beslutninger – ikke mindst ansættelsen af chefdesigner Hedi Slimane, som har givet brandet et nyt og rebelsk image.

5. Dries van Noten

Den belgiske designer har længe leget med en fortolkning af 90’ernes grungeperiode med fokus på mønstermiks og lag på lag – vel at mærke i en moden og kvalitetsbevidst tone, der viser designerens sans for det luksus-bohemede look. Startskuddet til van Notens karriere sker i 1986, hvor han lancerer sin første kollektion – til herrer, og sansen for maskuline former er stadig højst present i hans kollektioner til kvinder. Brandet har aldrig gjort brug af reklamekampagner, hvilket har styrket et underspillet ”kun for kendere”-image.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx