Af - 05/07-14 09:36

Derfor er Stig rejse-branchens 'grimme Elling'Derfor er Stig rejse-branchens 'grimme Elling'

Star Tours Stig Elling vil ikke svare på, hvorfor rekordmange kunder klager over, at de ikke får erstatning for forsinkelser. Også Norwegian er upopulær. SAS er branchens duks.

storybild

(Billede: Polfoto)

Strander du som Star Tour-kunde på et tarveligt lufthavnshotel i en fjern verdensdel i dagevis, fordi flyet til hjemrejsen ikke virker, så forvent 0,00 kr. i erstatning.

Så groft bliver du snydt af flyselskaberne
Så groft bliver du snydt af flyselskaberne

Metroxpress har i Trafikstyrelsen fået aktindsigt i de 390 nyeste sager, hvor kunder har klaget over, at flyselskaber har nægtet at udbetale kompensation.

Flyselskab trækker groft hoverende VM-billede tilbage
Flyselskab trækker groft hoverende VM-billede tilbage

Flest – 71 Star Tour-kunder - typisk hele familier - har klaget over flyselskabet TUIfly, der er ejet af Star Tours, hvor direktør Stig Elling ellers ofte har forsikret om, at kunderne er i de bedste hænder.

Her er verdens største flyselskaber
Her er verdens største flyselskaber

Alligevel har TUIfly med henvisning til en udskældt EU-gummiparagraf lovligt f.eks afvist at kompensere danske familier, der var 55 timer forsinket på hjemrejsen fra Mexico.

Næstflest – 51 kunder - har klaget over Norwegian, som har langt flere klager end branchens duks SAS; som blot har haft 33 klager selv om selskabet er meget større end både Norwegian og især TUIfly.

Flyselskaber indrømmer prisfinte: Sådan bliver du snydt
Flyselskaber indrømmer prisfinte: Sådan bliver du snydt

Metroxpress gennemgang viser, at når det går galt for TUIfly og Norwegian, så skyldes det ofte, at de først skal flyve erstatningsfly ind fra en anden del af verden, når et fly er itu.


- Vi er i et netværk med andre flyselskaber, som vi ombooker kunder til for at få dem hurtigt ud eller hjem, siger SAS pressechef Trine Kromann-Mikkelsen.


Stig Elling vil gerne kalde TUIfly er 'et godt, sikkert, velfungerende og veldrevet flyselskab, men han vil ikke tale om, at det er selskabet, flest klager over.

- Det er ikke noget, jeg involverer mig. Det må du spørge flyselskabets direktør om.

Han har ikke besvaret metroxpress' henvendelser.


»Det er konkurrenceforvridende for de selskaber som følger reglerne, at andre forsøger at tolke dem til egen fordel og til ulempe for kunderne« siger Asta Ostrowski, seniorrådgiver Forbrugerrådet Tænk

Norwegian afviser, at der generelt skulle være noget at kritisere.

- Vi er et punktligt selskab, der har meget få klager – også set i lyset at, at vi har mange afgange. Vi overholder alle love og regler og kan ikke leve af utilfredse kunder, siger Johan Bisgaard, pressechef i Norwegian.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx