Af - 08/12-16 11:56; Opdateret: 08/12-16 16:38

Byrådet til Banedanmark: Riv broen nedByrådet til Banedanmark: Riv broen ned

Det endelige høringssvar fra byrådet til Banedanmark om, hvad kommunen ønsker, der skal ske med Aarhus H og Bruuns Bro er nu sendt afsted. Flertallet ønsker at rive ned og bygge op på ny.

Bildstrecke im Grossformat »
Banedanmarks visualisering af den nye Bruuns Bro. Der mangler nemlig en halv meter mellem skinner og bro, når de nye el-tog kommer, og derfor har kommunen besluttet at rive den gamle bro ned for at bygge en ny. Nu er deres endelige høringssvar sendt til Banedanmark. Klik videre i galleriet for at se flere billeder og visualiseringer af andre store projekter omkring i byen. Ifølge planen vil Salling Aarhus åbne en 2.000 kvadratmeter stor park oppe på taget. Den vil være til fri afbenyttelse for byens borgere og gæster. Den nuværende vandrehal fjernes, hvis Bruuns Bro får sin ansigtsløftning. Klik videre i galleriet for at se flere billeder og visualiseringer af store projekter omkring i byen. Visualisering af det nye madmarked ved Skt. Knuds Torv. Sculptures By The Sea succesen 'Den Uendelige Bro' vender måske tilbage til Varna i Marselisborg - på permanent ophold. Sculptures By The Sea succesen 'Den Uendelige Bro' vender måske tilbage til Varna i Marselisborg - på permanent ophold. Visualisering af hvordan byrummet kommer til at se ud, hvis forslaget om et 95 meter højt boligbyggeri ved Randersvej i Aarhus N kommer igennem. Forslaget om det 95 meter høje boligbyggeri er i offentlig behandling og forventes at komme i 2. behandling i byrådet inden sommerferien 2016. Ambitionen med Nye er, at bydelen ender med at rumme 20.000 mennesker. Tækker Group står bag den nye bydel, hvor otte arkitektfirmaerer med til at skabe de første 650 boliger, der skal være en del af første etape. De første 50 boliger skal efter planen være klar til indflytning i starten af 2017. Et mål med byen er blandt andet, at man skal være bedre til at snakke med naboerne. Derfor er der gjort meget ud af mellemrummene mellem de forskellige boliger. De skal indbyde til, at man snakker mere sammen. Sådan her ser arbejdspladsen om nogle år ud for 1.000 ansatte i Aarhus Kommune. Huset kommer til at ligge på hjørnet af Edwin Rahrs Vej og den nye bygade lige over for Bazar Vest. Bygningen kommer til at bestå af 130 lejligheder med en lækker udsigt, og den bliver en del af CeresByen, der er en helt ny bydel i Aarhus. Panorama-bygningen er yderst til venstre i den nye bydel, der kommer til at indeholde boliger, erhvervsliv, butikker og uddannelse. Noget af det står allerede klar nu. Når Aarhus skal rumme 125.000 flere borgere uden at rykke særlig meget i den nuværende bygrænse, så handler det om at bygge tættere og udnytte pladsen bedre. Det vil man især gøre op og ned af Letbanen, så der er gode transportmuligheder. Her er det en illustration af endestationen i Brabrand. Rådmand Kristian Würtz nævner Hasle Torv som et eksempel, hvor der er masser af ubrugt plads, som kan bruges til bebyggelse, uden at man fjerner byens grønne områder. Ved Søften uden for Aarhus får man mulighed for at parkere bilen og tage resten af vejen ind til centrum med letbanen. Byrådet har nemlig ud over målet om 450.000 indbyggere også et om 250.000 arbejdspladser, og det vil også betyde trafik ind mod byen. En af de bydele, hvor man er i fuld gang med at udnytte pladsen og bygge tættere, er Aarhus Ø. Kristian Würtz fortæller, at der er en tendens til, at flere vil tættere på centrum, og der derfor er brug for at bygge tæt i det her område. På og ved rutebilstationen planlægger man en ny bydel med navnet 'Perlekæden'. Den vil fortsætte op til Bruuns Galleri, og bygningerne vil ligge tæt - som perler på en snor. Gellerup er i rivende udvikling. Der er i hvert fald blevet revet boligblokke, og fremtiden byder på et nyt og spændende boligmiljø Området får en bygade, hvor Letbanen også vil komme forbi. Byggeperioden for projektet i Gellerup er 2013-2030, og prisen er 1,8 milliarder kroner.

To løsninger fik Aarhus Kommune præsenteret af Banedanmark. To løsninger til, hvordan Aarhus bliver klar til den kommende elektrificering af af togdriften i Danmark. Efter måneders debat er svaret nu sendt afsted til Banedanmark: Byrådet ønsker at rive Bruuns Bro og Vandrehallen ned - så skånsomt som muligt.

Er du interesseret i nyheder fra Aarhus, så like MX AARHUS her.

I tre kvarter blev høringssvaret onsdag aften diskuteret i Aarhus Byråd og Socialdemokraterne lagde ud.

- Tænk hvis vi kunne få nogle til at samarbejde med os om at gøre byen endnu bedre - og tænk hvis der oven i købet er nogen, der vil betale noget af festen for os, sagde togordfører Steen B. Andersen om Banedanmark i sin støtte til høringssvaret.

Gør plads, el-toget kommer: Kommunen er klar til at rive Bruuns Bro ned
Gør plads, el-toget kommer: Kommunen er klar til at rive Bruuns Bro ned

Enhedslisten bakkede også op om høringssvaret.

- Vi har brug for at hæve blikket og kigge fremad, men også tilbage. Tilbage til dengang den nuværende banegård blev bygget. Jeg er ikke i tvivl om at det også var besværligt dengang, at folk gik rundt og sagde ‘åh, kan vi ikke blive fri?’ Men det måler sig ikke med besværet og generne, der kommer ved ikke at skabe en tidssvarende og fremtidssikret banegård, sagde Peter Hegner Bonfils.

Socialistisk Folkeparti kunne ikke være mere enig.

- Jeg håber, at pressen vil citere Peter Hegner Bonfils for hans fremragende pointer i hans indlæg, sagde Jan Ravn Christensen.

Venstre raser over nedrivningsplan af Bruuns Bro
Venstre raser over nedrivningsplan af Bruuns Bro

Venstre havde med Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige lavet deres eget høringssvar, der blev sendt sideløbende med flertallets svar. Ingen af de tre partier ville nemlig gå med til, at Bruuns Bro skulle rives ned.

- Vi kan ikke acceptere en løsning, der indebærer en nedrivning af Bruuns Bro med sin unikke arkitektur, sagde Gert Bjerregaard og påpegede også, at broen er vigtig for trafikkorridoren, for Aarhus og for medarbejderne i området.

Se den vilde visualisering: Bruuns Bro er for lav til de nye tog
Se den vilde visualisering: Bruuns Bro er for lav til de nye tog


Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx