Af - 31/01-17 07:21; Opdateret: 31/01-17 07:41

DSB tvinger kunder til at købe ny telefonDSB tvinger kunder til at købe ny telefon

Det er kun muligt at købe titursklippe-kort og andre billetter til de nyeste iPhones, og det tvinger kunder ud i dyrere rejser eller til at købe en ny telefon.

storybild

Det er vores vurdering, at vi allerede leverer billetløsninger på de gængse kanaler. Vi følger it-udviklingen, og sørger for, at vores apps er opdateret, lyder det fra DSB. (Billede: Scanpix)

En ekstraudgift på 240 kroner for hver femte rejse eller en helt ny telefon.

Det er det valg, Tine Pedersen står over for, efter at DSB har sløjfet muligheden for, at hun - og andre iPhone-brugere - kan købe et titursklippekort og andre billettyper.

35-årige Tine Pedersen rejser et par gange om måneden fra Vejle til Randers, og her plejer hun at anvende et titurs-papklippekort. Men siden den 15. januar har den driftsikre billetløsning ikke længere været mulig at bruge. Derimod skal kunder bruge en digital version gennem DSB app.

Pendlere forventer stadig kaos trods DSB's id-tiltag
Pendlere forventer stadig kaos trods DSB's id-tiltag

Men Tine Pedersens iPhone 4 er med ét blevet for gammel, da DSB ikke længere understøtter telefonens styresystem.

Derfor er hun tvunget til at købe enkeltbilletter, bruge rejsekort eller investere i en ny telefon. Uanset hvad hun vælger, bliver det dyrt.

- Jeg er simpelthen så vred. Jeg synes ikke, at DSB skal bestemme, om jeg skal købe en ny telefon, siger Tine Pedersen.

Hun har nu undersøgt forskellige telefoner og forventer at måtte bruge omkring 2.000 kroner på en ny mobil.

Rapport: Dårlig ledelse har ført til DSB-tog fulde af fejl
Rapport: Dårlig ledelse har ført til DSB-tog fulde af fejl

Seniorrådgiver hos Passagerpulsen, Asta Ostrowski, kritiserer DSB for at begrænse kundernes mulighed for at købe billigere billetter og mener samtidig, at togselskabets manglende understøttelse af ældre telefoner kan være på kant med EU-lovgivning.

- For mange kunder vil det her betyde, at de skal købe en ny telefon. Og EU’s passagerforordning siger, at kunderne skal kunne få billetter gennem ‘almindeligt tilgængelige informationsteknologier’. Og jeg vil sige, at en iPhone 4 må betegnes som en almindelig telefon, som mange danskere har. Det her er ikke godt nok, siger hun.

Fejl på fejl - passagerer har penge til gode
Fejl på fejl - passagerer har penge til gode

SÅDAN SVARER DSB:

- Det er vores vurdering, at vi allerede leverer billetløsninger på de gængse kanaler. Vi følger it-udviklingen og sørger for, at vores apps er opdateret.
Aske Wieth-Knudsen, DSB.

Han er ked af, at det rammer kunder med ældre telefoner, og tager gerne en dialog med Passagerpulsen.

LÆS OGSÅ: Nyt rejsekuk forvirrer både pendlere og DSB

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx