13/11-17 11:44

Facebook er kandidaternes mest benyttede værktøjFacebook er kandidaternes mest benyttede værktøj

Valgplakater, debatmøder og valgpjecer hitter fortsat. Men Facebook er mest populær blandt kandidaterne.

storybild

København. Der hænger valgplakater overalt, og kandidaterne til kommunalvalget er på gaderne for at dele valgpjecer ud og tale med vælgerne.

Men når en kandidat virkelig skal gøre opmærksom på sig selv i valgkampen og forsøge at kapre stemmer, er Facebook det mest benyttede værktøj til den mission.

Det viser Ritzaus kandidatrundspørge.

Den er sendt ud til alle af de 9558 kandidater, som Ritzau har kunnet få mailadresser på.

Der er kommet 17.016 svar på spørgsmålet om benyttede værktøjer i valgkampen. Her kunne kandidaterne sætte kryds ved flere svarmuligheder.

Rundspørgen er ikke repræsentativ, men giver et billede af holdningerne hos de kandidater, der har valgt at svare.

84 procent svarer Facebook. Valgplakater og deltagelse i debatmøder svarer 79 procent, mens 78 procent svarer uddeling af valgpjecer. Det er de fire klart mest benyttede værktøjer blandt kandidaterne i valgkampen.

Det er ikke så overraskende, at Facebook topper listen, mener Filip Wallberg, der er journalistisk lektor og ekspert i digitale og sociale medier ved Syddansk Universitet.

- At bruge Facebook er en nyere tendens. For så gammelt er Facebook i sig selv ikke, hvilket vi glemmer i vores daglige digitale liv.

- Det giver meget god mening at være på Facebook, og det er i min optik en nødvendighed. Danmark er et facebook-land.

- Det er på Facebook, du kan møde langt de fleste vælgere. Facebook er også nemt at bruge. Det er en nemt sted at bruge penge. På annoncer for eksempel.

- På den måde når du ud til flere end blot dine følgere, siger Filip Wallberg.

Marianne Aaris Andersen (S) er en af de kandidater, som benytter sig af Facebook i sin valgkamp. Hun forsøger at blive genvalgt i Viborg Byråd.

Facebook brugte hun også i forbindelse med kommunalvalgkampen i 2013. I år har hun dog skruet op for aktiviteterne på Facebook.

- Det gælder om at få mine budskaber og holdninger ud til så mange som muligt. Jeg kan nå flest vælgere via Facebook, siger hun.

Marianne Aaris Andersen vurderer, at hun på en dag bruger omkring en times tid på valgkampsmæssige ting på Facebook.

/ritzau/

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx