02/11-17 06:33

Pift dækkene og cykl sikkert gennem vintervejenePift dækkene og cykl sikkert gennem vintervejene

Cyklen skal rustes til at klare vinterens saltede gader og stræder. Og så kan det faktisk sikkerhedsmæssigt gøre en forskel at lukke lidt luft ud af dækkene.

storybild

I regnvejr får dråberne småsten og glasskår til at vende den tungeste side nedad og den letteste - og tit skarpeste - opad. Det kan medføre punkteringer. Fjern derfor småsten og lignende, der har moset sig ind i dækket, med en hårnål, skruetrækker eller anden spids genstand. Free/Cykelforbundet/ Mikkel Østergaard

København. Trodser du kuldegraderne og snupper cyklen for at suse gennem de isglatte gader og stræder for at komme fra A til B, skal jernhesten sadles til vintervejret.

Ligesom vi mennesker pakker os ind i tykke trøjer, for at frosten ikke skal bide, skal man sikre, at frosten heller ikke bider på cyklen.

Sæt cyklen i skuret, eller under halvtaget i ly for regn, slud og sne. Dels forhindrer det rust, men vigtigst af alt så kan det have stor sikkerhedsmæssig betydning, siger cykelmekaniker Magnus Lindhart Jørgensen fra Cyklistforbundets butik, Cyklistbutikken 1905.

- Hvis der er kondensvand i bremsekablet, og det fryser, så vil du opleve, at bremsen enten sidder fast, eller - modsat - hvis den bremser, at den ikke slipper igen, advarer han.

Derfor kan man putte silikoneolie ind i kablerne og forsegle åbningen ved kablerne med monteringsfedt, som danner en prop.

Under alle omstændigheder skal kæden smøres med olie, og det samme gælder gear, lås, støtteben og tandhjul.

Selv om man er vant til, at dækkene skal være pumpet, giver det faktisk sikkerhedsmæssigt mening at pifte noget af luften ud, når vintervejene bliver spejlglatte.

Jo mere vejgreb man har, jo mere rullemodstand får man også, forklarer Magnus Lindhart Jørgensen.

- Lukker man lidt luft ud af dækkene, bliver det tungere at køre, men til gengæld risikerer man i mindre grad at skride ud.

- Racercykeldæk er ikke gode om vinteren, hvorimod en mountainbike for eksempel er helt perfekt, siger han.

Bliver cyklen sjasket til af slud fra en tur på saltede stier, hvirvles der saltrester op på stellet, og det vil langsomt æde sig ind som rust eller ir på cykeldelene og i særdeleshed kæden.

Derfor kan det virkelig betale sig at skylle cyklen med vand efter en sjappet tur.

- Salt er noget af det værste til at smadre cyklen, så sørg for at smøre, rengøre og give den olie - i hvert fald hver anden uge, hvis det er hårdt vejr.

- Hvis du har mulighed for at stille cyklen et tørt og overdækket sted, så gør det, siger Magnus Lindhart Jørgensen.

Fakta: Sne og cykler

- Bor man steder, hvor der ikke ryddes eller saltes, kan man overveje at investere i dæk med metalpigge.

- I regnvejr får dråberne småsten og glasskår til at vende den tungeste side nedad og den letteste - og tit skarpeste - opad. Det kan medføre punkteringer.

- Fjern derfor småsten og lignende, der har moset sig ind i dækket, med en hårnål, skruetrækker eller anden spids genstand.

- Er bremseklodsen slidt i bund, eller kan du trække i bremsegrebet på styret, uden at der sker noget, skal du enten have strammet bremsen eller udskiftet bremseklodsen.

- Fodbremser er stort set vedligeholdelsesfri, hvis kæden er smurt og strammet.

- Har du en dyr cykel, så overvej at investere i en billig til vinterbrug, hvis du har mulighed for det.

- Brug vådolie til at smøre med. Det er mere modstandsdygtigt over for vand og fugt.

- Smør låsen med tynd olie som låse- eller symaskineolie, der forhindrer, at låsen fryser fast.

Kilder: Magnus Lindhart Jørgensen, cykelgear.dk.

/ritzau fokus/

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx