Af Lars Dinesen - 23/08-17 18:16

Forsøg med kortere skoledage har givet dygtigere og gladere eleverForsøg med kortere skoledage har givet dygtigere og gladere elever

Resultaterne af ordningen kan ifølge skoleleder ses på de nationale tests.

storybild

Arkivfoto. (Billede: Ida Marie Odgaard)

- Det er dejligt, at dagene er blevet kortere. Vi har mere tid til venner, familie og til fritidsaktiviteter.

Det skriver DR.

Sådan lyder det fra Line Duedahl Olesen, der går på Bymarkskolen ved Hobro, som er en af de 50 udvalgte skoler i Undervisningsministerens forsøgsordning, der har fået lov til at eksperimentere med en kortere skoledag.

For skolens 4.-6. klasser har det betydet tre færre undervisningstimer om ugen - og samtidig er der råd til en to-lærer-ordning i ni ud af elevernes 30 ugentlige undervisningstimer.

Ordningen, som allerede begyndte tilbage i 2014, men som nu er blevet opgraderet, har nemlig vist gode resultater, fortæller skoleleder John Schultz:

- Vi har set en konstant fremgang i de nationale tests de sidste tre år, for med to lærere i undervisningen kan vi lave en bedre og mere alsidig undervisning og fange eleverne der, hvor de hver især er, siger han.

Ordningen har også haft positiv effekt på lærerens sygefravær, som er faldet - og på trods af de færre timer om ugen, så mener eleverne selv, at de får mere ud af undervisningen, når der er to lærere til at lære fra sig i klasselokalet.

- Når der er to lærere, så får man meget hurtigere hjælp, hvis der er en opgave, der er rigtig svær, og mange der sidder med hånden oppe. Så når man at få hjælp, så man kan komme videre, siger Casper Renberg Hollensen, der er Line Duedahl Olesens klassekammerat.

- I kraft af, at vi er to til både at planlægge, gennemføre og evaluere vores undervisning, så rammer og løfter vi de lidt mere udfordrede elever, men samtidig formår vi også at kvalificere og dygtiggøre de allerdygtigste elever, og det er en ligeså stor udfordring, siger Jonas Vestergaard, der er lærer på Bymarkskolen.

Kombinationen af to lærere i timerne og færre timer på skolebænken er ifølge Jonas Vestergaard en god cocktail, hvis man vil have dygtigere skoleelever.

- At skabe dygtige elever handler ikke kun om at gå i skole – det handler også om at lære sig selv at kende, og vi kan selvfølgelig lære dem rigtig meget i skolen og skolens rum, men der er også nogle ting, de skal lære udenfor skolen. Og den mulighed ligger måske i den time, de har fået fri før tid, siger han.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx