Af Ritzau - 13/12-16 11:28; Opdateret: 13/12-16 12:12

Sådan vil regeringen ændre taxibranchenSådan vil regeringen ændre taxibranchen

Uber bliver ikke lovlig i sin nuværende form. Men selskabet får mulighed for at leve op til nye krav.

Regeringen lægger op til omfattende liberalisering af taxiloven.

Det bliver dog ikke så liberalt, at den omdiskuterede kørselstjeneste Uber bliver lovlig i sin nuværende form, fremgår det af regeringens udspil.

Regeringen vil nemlig lempe en række krav til taxibranchen, men ikke slippe den totalt fri.

- Man skal kunne konkurrere om kunderne på pris og kvalitet. Vi skærper kravene betydeligt, så det bliver sværere at snyde i skat. Der indføres en indberetningspligt i taxibranchen, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Fremover skal Uber dele oplysninger med kørslerne med de danske skattemyndigheder. Ud over det skal chaufførerne leve op til krav, siger Ole Birk Olesen.

De regler, der skal lempes, omfatter blandt andet antalsbegrænsningerne på, hvor mange taxilicenser, der kan udstedes.

Og så skal taxivirksomheder, modsat i dag, have lov at drive virksomhed på tværs af kommunegrænserne.

Derudover vil regeringen gøre op med kravet om, at taxiselskaber skal have døgnåbent.

Regeringen mener kort sagt, at det må være op til virksomheden og dens kunder at fastlægge serviceniveauet.

Også priserne vil blive sat mere fri end i dag. Hvis man prajer en taxi på gaden, vil prisen forsat være underlagt en maksimumsgrænse.

Men hvis man ringer ind og bestiller en taxi, skal man på forhånd aftale prisen, lyder regeringens forslag.

- Kunden skal ikke kunne risikere at blive snydt til at betale horrible overpriser, skriver regeringen i sit udspil.

Et af de krav til taxier, der bliver bevaret, er, at bilerne skal gå igennem et årligt bilsyn. Derudover skal taxichaufførerne leve op til bestemte helbredskrav. Og de må ikke være straffet for grove lovovertrædelser.


Sådan vil regeringen ændre taxiloven

* Ophævelse af antalsbegrænsningen på tilladelser til taxikørsel

Enhver, der opfylder generelle krav, har ret til at få en tilladelse. Kommunens vurdering af, om der er behov for flere taxier, og de hidtidige krav om egenkapital ophæves.

Den geografiske begrænsning, der i dag siger, at en taxi kun må køre i én kommune - eller i Storkøbenhavn - ophæves. Taxivirksomhed skal kunne drives på tværs af kommuner i hele landet.

* Fjerne unødige adgangsbarrierer

Taxitilladelsen skal slås sammen med de andre tilladelser til erhvervsmæssig persontransport - limousine, offentlig servicetrafik og sygetransport.

* Forbrugerbeskyttelse

For gadekørsel, hvor taxien prajes af kunden på gaden, opretholdes der maksimalpriser. For bestilt kørsel er der fri prisdannelse.

Hvis turen ikke afregnes med taxameter, skal kunden ved bestillingen have sagt ja til en maksimal pris for turen eller have accepteret principperne for afregning. Hvis kunden klager, skal taxivirksomheden kunne dokumentere aftalen.

* Der skal betales skat

Taxivirksomheden skal sikres, at følgende oplysninger indhentes og opbevares i en nærmere afgrænset periode: Identifikation af tilladelsesindehaver og chauffør, GPS-koordinater for turen, Længden af turen og betaling for turen. Disse data skal deles med myndighederne.

* Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil nu indbyde Folketingets transportordførere til forhandlinger.

Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

/ritzau/

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx