Af JENS HOLMBERG - 16/06-17 08:59

Cyklister på fortovet: - Jeg giver ikke så meget for, at det er ulovligtCyklister på fortovet: - Jeg giver ikke så meget for, at det er ulovligt

Et flertal af ældre vil have flere politiressourcer til ulovlige fortovsfræsende cyklister - de unge er ligeglade

Bildstrecke im Grossformat »

Det er ulovligt at cykle på fortovet i Danmark, men det giver danskerne ikke meget for. Kun 34 pct. af danskerne mener, at politiet skal bruge flere ressourcer og flere mandskabstimer på at gribe ind overfor og udstede bøder til cyklister, der cykler ulovligt på fortovene. Hele 46 pct. mener ikke, at politiet skal afsætte flere ressourcer af til det. Det viser en ny undersøgelse fra YouGov foretaget for MX.

Det er især de ældre borgere, der er trætte af cyklister på fortovet. Her mener 47 pct. af borgerne mellem 60 og 74 år, at politiet skal hoste op med flere ressourcer .

Blandet de unge mellem 18 og 29 år mener kun 21 pct., at der skal sættes hårdere ind mod dem, der bryder færdselsloven og kører på fortovet.

Ifølge politiinspektør ved Københavns Politi, Steen Søder, så er det selve trafikkulturen i de store byer, der er problemet. Ikke ressourcerne.

»Jo flere, der gør noget ulovligt, jo mere legalt bliver det i folks opfattelse. Det er et problem, fordi der er så mange cyklister, og så synes de måske, at det er nemmere lige at køre over fortovet. Så ser andre folk det, og så gør de det også,« siger Steen Søder.

Det skal du huske efter en hverdagsulykke
Det skal du huske efter en hverdagsulykke

Bilejere frygter kommuner ser sig blind på lavere fart
Bilejere frygter kommuner ser sig blind på lavere fart

Han bliver bakket op af formand for Dansk Fodgænger Forbund, Grethe Troensegaard, der heller ikke er enig i, at politiet skal bruge ressourcer på det, men man skal snarere påvirke en holdningsændring hos danskerne. Til gengæld mener hun, at flere frivillige – og IKKE politiet – skal på banen.

»Der findes jo organisationer, der påtager sig på frivillig basis at overbevise os andre om, når vi gør noget forkert. F.eks. kunne folk stoppe en cyklist og fortælle vedkommende, at han/hun gør noget forkert,« siger Grethe Troensegaard.

Men almindelige borgere har vel ikke ret til at gå og stoppe folk? Det er da politiets opgave?

»Man kan jo godt lige stoppe vedkommende og spørge, om de er klar over, at de gør noget forkert og ulovligt,« siger hun.

Men kan cyklisterne ikke være ligeglade, hvis der ikke er nogen form for konsekvenser?

»Det er jo desværre den holdning, man skal prøve at påvirke. Vi kan ikke have politiet til at gå og kigge på fortovene i hele Danmark. Det ville være en forkert anvendelse af politiets penge. Men hvis politiet er der i anden anledning, så skal de selvfølgelig stoppe dem, der bryder færdselsloven,« siger Grethe Troensegaard.

Dansk Fodgænger Forbund mener, at løsningen på at ændre cyklisternes adfærd, er omfattende kampagner, der oplyser borgerne, hvor farligt det er at fræse rundt på fortovene.

Hollandsk by indfører trafiklys til smartphone-zombier
Hollandsk by indfører trafiklys til smartphone-zombier

Hårdt angreb på borgmester: ‘København er håbløst bagud med cykelparkering’
Hårdt angreb på borgmester: ‘København er håbløst bagud med cykelparkering’

»Man kunne prøve at afsætte nogle penge til omfattende kampagner, så folk forstår, at det er farligt og forbudt, samt forsøge at påvirke folk igennem medierne,« siger Grethe Troensegaard.

Ifølge Steen Søder har politiet også fokus på problemet.

»Vi sætter ind mod det her sammen med Sikker Trafik med bl.a. kampagner et par gange om året. Jeg tror, at vi kan nedsætte problemet med de her kampagner, men vi udtaler os aldrig om, hvordan vi bruger vores resurser,« siger politiinspektøren.

Det koster 700 kr. at blive snuppet for at cykle på fortovet.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx