Af Ritzau - 17/03-14 09:28

Trækker sig fra konkurrence om togdriftTrækker sig fra konkurrence om togdrift

DSB trækker sig fra konkurrence om togdrift

DSB vil ikke længere byde på togdrift efter mislykkede eventyr med DSBFirst samt i Tyskland og Sverige.

Her er landets dyreste pendlerkort
Her er landets dyreste pendlerkort

DSB afviser på forhånd at køre med, hvis politikerne indfører øget konkurrence på den danske jernbane. En ny strategi fastlægger, at statens togselskab skal afholde sig fra at tage del i udbud af togdrift, skriver Jyllands-Posten mandag.

Igen igen: Klippekortet forlænges
Igen igen: Klippekortet forlænges

Beslutningen er taget af bitter erfaring.

Det kostede nemlig for dyrt, da DSB tidligere forsøgte at operere i den form for konkurrence. Skandalen om DSBFirst gav store tab for det statsejede selskab. I 2011-regnskabet måtte DSB således hensætte 289 millioner kroner til driftsunderskud i DSBFirst.

Så er den gal igen: Mange S-tog i store forsinkelser
Så er den gal igen: Mange S-tog i store forsinkelser

Men det er den ikke den eneste gang, at statens togselskab har fået et rap over nallerne. DSB har også dårlige erfaringer med at køre tog i Sverige og Tyskland. Begge steder bød DSB på ruter i udbud og vandt.

DSB mere end fordobler overskud i 2013
DSB mere end fordobler overskud i 2013

- Det er vi ikke gode til. Vi har ikke den ekspertise, som andre store statsselskaber i Europa har udviklet. Det er dyrt og kræver en hær af jurister og økonomer, siger DSB's bestyrelsesformand, Peter Schütze, til Jyllands-Posten.

Han understreger, at DSB som statsselskab skal have alle omkostninger med i et tilbud. Han vurderer derfor, at selskabet vil tabe til andre, der kan fokusere mere på dækningsbidrag.

IC4-tog sidder fast under Storebælt
IC4-tog sidder fast under Storebælt

- Vi er konkurrencedygtige, men mestrer ikke udbud. En offentligt ejet virksomhed som DSB kan ikke forsvare at agere i et sådant udbudsregime, siger Peter Schütze til Jyllands-Posten.

Transportminister Magnus Heunicke (S) kan godt forstå DSB's melding, men han lægger stadig op til, at en del af de nuværende strækninger, som i dag hører under DSB, skal i udbud.

Ny dom sikrer dig billige togbilletter
Ny dom sikrer dig billige togbilletter

- DSB skal stå for kerneopgaven på hovedstrækninger. Selskabet har ikke lykkelige eksempler med udbud, så det kan være fornuftigt ikke at tage del i det. Men vi skal have flere operatører ind på nogle strækninger, så DSB kan måle sig med de bedste, siger han til Jyllands-Posten.

LÆS OGSÅ: DSB på nødkøreplan efter personpåkørsel

LÆS OGSÅ: Transportminister: DSB skal kunne fyres

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx