Af - 01/05-14 19:23; Opdateret: 01/05-14 20:14

Se og Hør-sag: Nets blev advaret om lækSe og Hør-sag: Nets blev advaret om læk

En freelancefotograf afslører over for TV2, at Nets kendte til Se og Hørs ulovlige adgang til at overvåge kendtes kreditkort.

storybild

(Billede: Polfoto/Tariq Mikkel Khan)

Selskabet Nets blev i januar 2013 advaret om, at ugebladet Se og Hør havde adgang til at overvåge kendtes kreditkort. Det afslørede TV2 Nyhederne onsdag aften.

En anonym freelancefotograf, som tidligere har arbejdet for Se og Hør advarede den 18. januar 2013 Nets om, at han havde udført opgaver for dagbladet, hvor kreditkortoplysninger var blevet brugt til at spore kendte forinden.

Se og Hør-forfatter kan signere bøger fra fængslet
Se og Hør-forfatter kan signere bøger fra fængslet

Fotografen fik svar samme dag fra Nets' kommunikationschef Søren Winge. Men før Nets kunne undersøge sagen nærmere, fortalte Winge fotografen, at han skulle:

- Indkredse hvilke dage, der konkret har været tale om, at der skulle være lavet opslag i systemer over, hvordan enkelte kendte bruger deres kort på rejser i udlandet, så kan det måske give os et spor mere at gå efter i forhold til at afdække, hvor denne kilde kan stamme fra.

Se og Hør-sag: Nets blev advaret om læk
Se og Hør-sag: Nets blev advaret om læk

Efterfølgende skrev fotografen flere eksempler på, hvordan ulovlige kreditkortoplysninger blev brugt til at spore de kendte. Og i marts 2013 fortalte Nets fotografen, at de var i færd med at undersøge sagen.

De fortalte, at de var 'i færd med at undersøge sagen, og hvis vi oplever uregelmæssigheder i vores gennemgang af hvem, der kunne være kilden til disse oplysninger, vil vi tage de nødvendige skridt og eventuelt inddrage politiet'.

Bettina Aller om Se og Hør-sag: Jeg tager stærkt afstand
Bettina Aller om Se og Hør-sag: Jeg tager stærkt afstand

Søren Winge bekræfter, at Nets i januar sidste år fik en henvendelse fra en person, der mente at have oplevet eksempler på videregivelse af følsomme oplysninger. Denne person havde ingen konkret viden om, hvorvidt kilden kunne være fra Nets.

- Vi tager altid denne slags henvendelser meget alvorligt. Vi undersøgte de konkrete eksempler, som henvendelsen drejede sig om. Vi fandt i vores undersøgelse ikke noget der kunne bekræfte de informationer som vi havde modtaget. Vi opfordrede vedkommende til at overveje at anmelde sagen til politiet. Vi har informeret politiet om dette som led i den igangværende efterforskning, og vi har derfor ikke yderligere kommentarer, oplyser Søren Winge til bt.dk

LÆS OGSÅ: Jes Dorph sviner EB-chef: Ikke særlig modigt

LÆS OGSÅ: Tid til hævn? Casper Christensen laver tv-serie om Se og Hør

LÆS OGSÅ: Her og Nu-chef kendte til ulovlig Se og Hør-kilde: Beholder jobbet

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx