10/09-13 07:38

R: Vi skal både have Kattegatbro og hurtige togR: Vi skal både have Kattegatbro og hurtige tog

Venstre fører gold oppositionspolitik, siger De Radikale om Venstres udmelding om brovisioner for Kattegat.

storybild

SFU Århus stod i 2012 bag en event, der skulle give en fast forbindelse over Kattegat vind i sejlene. De unge SF'ere og brotilhængere sejlede på Strøget i en optimistjolle, der dog blev drevet frem af håndkraft og fire hjul. De unge SF'eres optimisme mht. en Kattegat-bro er båret af, at der ifølge en Rambøll-analyse kan være 44 mia. kr. at spare på udgifter med en fast forbindelse over Kattegat. (Billede: Mikkel Berg Pedersen)

Danmark skal både have en Kattegatforbindelse fra Sjælland til Jylland og en timemodel, som sikrer hurtige toge mellem landets største byer.

Det mener De Radikale, som reagerer på, at både Enhedslisten og Venstre i tirsdagens udgave af Politiken udtrykker skepsis over et milliarddyrt broprojekt, hvis man også investerer mange penge i timemodellen med togforbindelsen over Fyn.


Læs også: Total tog-fiasko: Så få IC4-tog er på skinner

- Hvert år stiger behovet for transport. Derfor skal vi hele tiden udbygge. Jeg er sikker på, at Danmark både vil en Kattegatbro og timemodellen, siger partiets trafikordfører, Andreas Steenberg, i en pressemeddelelse.

- Timemodellen tager syv år at bygge, mens Kattegatbroen tager årtier. Derfor kan timemodellen løse udfordringer på kort sigt, mens Kattegatbroen er et mere langsigtet projekt, tilføjer han.

Timemodellen for jernbanen går ud på at reducere rejsetiden til blot én enkelt time på hver af strækningerne mellem landets største byer. Det kræver blandt andet, at man anlægger nye banestrækninger forskellige steder.

Resultatet bliver, at rejsetiden mellem København og Odense sænkes til én time, og det samme gælder turen mellem Odense og Aarhus. Togrejsen mellem landets to største byer bliver dermed to timer.

Enhedslisten siger ifølge Politiken, at "timemodellen afliver Kattegatforbindelsen", og Venstre mener ikke, at der er økonomi i en Kattegatforbindelse, hvis man bruger mange milliarder på togene fra Aarhus til København.

- Jeg undrer mig over V i denne sag. Deres ordfører lover motorvej på Vestfyn og ny kæmpe motorvej fra Nordjylland til Sønderjylland, siger Andreas Steenberg.

- Det er ikke et problem for Kattegatforbindelsen, men når regeringen vil bygge jernbane på de samme strækninger, så er det et problem. Det er hykleri og handler kun om, at V skal finde et argument imod, fordi de fører gold oppositionspolitik, tilføjer han.

Netop nu er et udvalg i Transportministeriet ved at vurdere potentialet i en Kattegat-forbindelse.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx