Af Mads Brandsen - 29/09-17 22:43

WTF?! Bibliotek stillede lånerne et spørgsmål - men ingen forstår det WTF?! Bibliotek stillede lånerne et spørgsmål - men ingen forstår det

Det er et meget besynderligt spørgsmål, som Frederiksberg Bibliotek gerne vil have deres brugere til at svare på

storybild

Læsegruppe - Københavns Bibliotek - (Billede: Jeppe Bøje Nielsen)

Det er nok ikke så tit, man har forestillet sig sit lokale bibliotek som en mand eller en kvinde – for slet ikke at tale om hvorvidt vedkommende så er ung eller gammel.

Men det er hvad lånerne på Biblioteket Frederiksberg bliver bedt om at forholde sig til i et spørgeskema, der morer flere brugere på sociale medier.

'Måske har du en fornemmelse af, hvilket køn Biblioteket Frederiksberg har i dag. Hvilket køn ønsker du at forbinde biblioteket med på sigt,' lyder et af de første spørgsmål.

Et spørgsmål, der måske er lettere at stille end at besvare. I hvert fald blev DR-journalisten Rasmus Mark Pedersen lidt slået ud, skriver han på Twitter:

'Mit lokale bibliotek vil gerne vide, hvad jeg forventer af dem i fremtiden. Allerede ved første spørgsmål er jeg helt sat af.'


Forfatteren Marianne Eilenberger gik også i stå ved det første spørgsmål.

'Jeg gætter på, at det er resultatet af en rigtig, rigtig sjov julefrokost, som I bestemt har fortjent. Men jeg tror, I har trykket "send" for tidligt, for der er over et halvt år til 1. april,' skriver hun på bibliotekets side på Facebook.

Stine Top Carlsen, der er kommunikationsansvarlig for Biblioteket Frederiksberg, forstår godt, at folk studser noget over spørgsmålene.

»Vi havde også forventet, at folk ville synes, det var sjovt og spøjst. Men det siger alligevel ret meget om vores opfattelse af, hvad et bibliotek er, at der ikke skal mere til end sådan nogle spørgsmål, før folk griner.«

Omkring 75 procent af de lånere, der har svaret på spørgeskemaet har i øvrigt svaret, at de opfatter biblioteket som en kvinde.

»Om det er et problem, det ved jeg ikke. Det må vi jo undersøge. Langt de fleste ser Biblioteket Frederiksberg som en midaldrende kvinde. Spørgsmålet er om den opfattelse af vores brand favner både unge og ældre tilstrækkeligt. Det har jeg ikke svaret på,« siger Stine Top Carlsen.

Er det vigtigt hvilket køn, biblioteket opfattes som?

»Nej, men det kan være et problem, at Biblioteket opfattes som en kvinde, hvis man selv er en mand. Det er ikke fordi, vi prøver at være populistiske, men vi skal jo være relevante for alle Frederiksbergs borgere.«

Kan du forstå, hvis nogen opfatter den slags spørgsmål som fjollede og useriøse?

»Jeg er ked af, hvis folk oplever, at vi ikke tager dem seriøst. For hvis der er noget, vi gør, så er det at tage vores brugere seriøst. Det er netop derfor, vi laver undersøgelsen og arbejder med vores brand,« siger hun.

Det gør til gengæld ikke så meget, at folk finder skemaet underholdende, tilføjer hun.

»Der er rigtig mange, der har svaret, og resultaterne er ret markante.«

Resultaterne af undersøgelsen skal bruges som inspiration for bibliotekets fremtidige arbejde.

Men de data, man har indsamlet, kan ikke bruges til noget som helst, lyder det fra seniorpartner i Radius Kommunikation, Nicolaj Taudorf Andersen, der blandt andet rådgiver virksomheder i branding.

»Undersøgelsen er komplet uanvendelig. Den er spild af tid og penge, for man kan ikke fagligt gøre, som man gør her. Hvis man vil have folk til at lave tankeeksperimenter som man beder dem om her, skal man lave en fokusgruppe. Det kan man ikke gøre i et spørgeskema,« siger han.

Han ærgrer sig over, at det risikerer at sætte analyser og undersøgelser generelt i et dårligt lys.

»Det er synd, for når vi laver analyser er det et spørgsmål om at blive klogere – og det har vi jo alle sammen brug for.«

Biblioteket Frederiksberg ønsker ikke at oplyse den samlede pris for brandanalysen.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx