Af Jeppe Elkjær Andersen - 30/10-17 12:24

Hård kritik: Tre store butikskæder snød med priserneHård kritik: Tre store butikskæder snød med priserne

Tre danske varehuse modtager kritik for tilbud i forbindelse med den store udsalgsdag 'Black Friday' i 2016. Her prissatte Jysk, Bauhaus og Skousen alle en vare 'vildledende' i forhold til de lovede besparelser.

storybild

Black Friday i Lyngby Storcenter. ARKIVFOTO. (Billede: Liselotte Sabroe)

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

'Når en forretning sætter en vare på tilbud og reklamerer med besparelser, så skal besparelsen være baseret på en reel pris over en længere periode. Det var ikke tilfældet med forskellige varer, som Jysk, Bauhaus og Skousen havde på tilbud under sidste års Black Friday i november,' står der blandt andet i pressemeddelelsen.

Jysk havde i forbindelse med Black Friday store tilbud på en hovedpude og en dyne, men de tilbud kritiseres nu.

Hovedpuden var med en pris på 600 kroner sat til en rabat på 50 procent, men ifølge Forbrugerombudsmanden havde de 600 kroner også været prisen på puden i en lang periode inden Black Friday. Også dynen var sat på tilbud med 50 procent, da den skulle have en normalpris på 2.000 og til Black Friday kostede 1.000 kroner - men i en periode på omkring seks måneder inden havde dynen dog været sat til salg for 1.500 kroner.

Bauhaus kritiseres for at have sat 20 procents rabat på alle kædens Swedor-døre til Black Friday, men en bestemt udhusdør havde forinden været sat til salg for en pris, der ikke matchede med de 20 procents rabat til Black Friday.

Vildledende besparelser

Hos Skousen kritiseres man for at have solgt en vaskemaskine med 20 procents rabat, da maskinen i 42 dage op til - bortset for de fem dage lige inden Black Friday - havde været billigere, end den var på Black Friday.

Det får Forbrugerombudsmanden til et komme med kritik af kæderne, når det gælder udsalgsdage som eksempelvis Black Friday.

»Det nytter ikke noget, at forretningerne reklamerer med større besparelser, end der reelt er tale om. Når man reklamerer med et tilbud med en bestemt besparelse en bestemt dag som for eksempel Black Friday, så skal besparelsen naturligvis være reel. Hvis man kunne have fået varen ligeså billigt eller måske endda billigere de fleste dage i månederne inden Black Friday, er Black Friday-besparelsen vildledende,« lyder det fra Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, i pressemeddelelsen.

I forbindelse med eksempelvis Black Friday har Forbrugerombudsmanden besluttet at opdatere de retningslinjer, som bør følges i forbindelse med udsalg, da der har været en del lignende sager.

»Jeg har modtaget en del klager over vildledende prismarkedsføring på Black Friday sidste år og over andre kortvarige kampagner. For at imødegå sådanne sager er reglerne nu præciseret i de nye retningslinjer. Der er ikke frit slag, bare fordi en kampagne er kortvarig - og slet ikke når kampagnens budskab er, at den dag er det ekstra billigt. Jeg håber derfor, at det nu er tydeligere for forretningerne, hvordan de må reklamere med besparelser ved kortvarige tilbud,« forklarer Forbrugerombudsmanden.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx