Af - 28/06-17 08:29

Susanne måtte ikke få sin håndbagage med i SAS-flySusanne måtte ikke få sin håndbagage med i SAS-fly

Susanne Stern-Peltz mener, det er tydeligt, der er kastet med hendes kuffert. Det knækkede beslag viser det klart, mener hun

storybild

Susanne Stern-Peltz ville bare gerne hjem, da hun skulle flyve med SAS tidligere på måneden. Men i gaten fik hun at vide, hun ikke måtte have sin håndbagage med sig i flyet. Den blev checket ind i stedet – men da hun fik den tilbage, var tasken til 18.500 kroner gået i stykker.

Stern-Peltz skulle med det sidste fly hjem til Danmark fra London, da hun fik beskeden i gaten lørdag d. 10. juni.

»Jeg havde en håndbagage og en kuffert, der skulle checkes ind, og det gik, som det skulle. Men da jeg kom til gaten, fik jeg at vide, at maskinen var helt fuld, og at jeg derfor ikke kunne få min håndbagage med mig i flyet,« fortæller den frustrerede passager til Metroxpress.

TV: Her smider SAS-personalet rundt med bagagen i Københavns Lufthavn
TV: Her smider SAS-personalet rundt med bagagen i Københavns Lufthavn

Egentlig var hun ikke meget for, at tasken skulle ned i bagagerummet i stedet for på hylden i kabinen, for tasken er af mærket Louis Vuitton og koster i omegnen af 18.500 kroner. Derudover havde hun ved check-in fået godkendt tasken som håndbagage og fik endda et ’godkendt’-klistermærke på den.

»Jeg sagde til dem, at kufferten ikke kunne tåle at blive checket ind, men de insisterede. Jeg ville have, at de i det mindste pakkede den ind i noget emballage, men det nægtede de og truede mig med, at jeg ikke måtte komme med flyet, hvis ikke jeg afleverede min håndbagage.«

Da Susanne Stern-Peltz fik kufferten igen, da hun landede i Københavns Lufthavn, var bagsiden fuldstændig ødelagt, og et beslag var knækket af. Derfor skrev hun en mail til SAS og bad dem erstatte kufferten.

Til Metroxpress skriver pressechef i SAS, Mariam Skovfoged, at SAS beklager den behandling, Susanne Stern-Peltz har fået men understreger, at gate-personalet har mulighed for at afvise håndbagage, hvis de vurderer, der ikke er plads i kabinen.

SAS slipper for erstatning til kunder efter forsinkelse
SAS slipper for erstatning til kunder efter forsinkelse

'Når vi først er ombord på flyet, er det desværre ikke muligt at putte et skjold eller andet beskyttende emballage på bagagen, men det er vigtigt, at vi tager ordentligt hånd om kundernes bagage,' skriver hun.

Trofast kunde

I en mail til Susanne Stern-Peltz havde piben dog en noget anden lyd, da hun kontaktede dem kort efter landing.

’Din kuffert er til, for at beskytte de ting, du har pakket. Da du fik lavet bagagerapporten ved ankomst, blev skaden anset for at være af kosmetisk art og at kuffertens funktion ikke er blevet påvirket, hvorfor du er henvist til at kontakte eget rejseforsikring for evt. erstatning,’ skrev SAS i en mail til hende.

Men det er hun slet ikke tilfreds med, og kalder mailen for ’meget utilfredsstillende’, især fordi hun efterfølgende så en artikel på BT, hvor en video tydeligt viste en SAS-medarbejder smide en række kufferter ned fra et flys bagagerum. Videoen er endda optaget samme dag, som hun selv fløj – dog ved hun ikke, om der er tale om hendes fly.

»Jeg har altid fløjet med SAS på grund af god sikkerhed og service, og jeg har været kunde hos dem siden 1976. Hvis jeg ikke får en undskyldning og erstatning fra SAS, så flyver jeg aldrig med dem igen,« understeger hun.

23-årige Aye: SAS vil ikke ansætte mig, fordi jeg bærer tørklæde
23-årige Aye: SAS vil ikke ansætte mig, fordi jeg bærer tørklæde

Ikke nok med, at Susanne Stern-Peltz har fløjet med selskabet i over 40 år, så har hun også været medlem af deres Eurobonus siden den blev oprettet i 1992. Hun flyver nemlig cirka hver anden måned og fløj i en periode hver uge på grund af sit arbejde.

Men oplevelsen med personalet i England har sat sig i hende.

»Hele oplevelsen med personalet i London var meget ubehagelig. De var meget aggressive og truende, selvom jeg slet ikke oplevede, jeg gjorde noget for at provokere. Jeg var bare opgivende og ville gerne hjem,« fortæller hun og tilføjer:

»Jeg synes, SAS mere og mere minder om et lavprisselskab. Der er næsten ingen forskel længere, bortset fra prisen. Jeg vil gerne betale for servicen, men heller ikke her adskiller de sig.«

Miriam Skovfoged er ærgerlig over, at Susanne Stern-Peltz ikke mener, de yder god service.

SAS-fly i voldsomme problemer - styrtdykkede 6000 meter på få minutter
SAS-fly i voldsomme problemer - styrtdykkede 6000 meter på få minutter

'Det er vi selvfølgelig rigtig ærgerlige over, at hun synes. Sikkerhed og god service er vigtigst for SAS. Men når det kommer til for meget håndbagage ombord, er det pga. sikkerhed, at nogle af taskerne skal checkes ind. Men det skal selvfølgelig løses på en ordentlig måde. Derfor vil vi også undersøge, hvad der præcist er sket,' skriver hun og oplyser yderligere, at Susanne Stern-Peltz er blevet tilbudt en erstatning på 10.000 kroner.

Det er sket efter Metroxpress er gået ind i sagen, og Susanne Stern-Peltz fortæller, at hun vil acceptere SAS' tilbud.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx