25/08-17 09:53

Smør eller olie? Her får du mest smag for kalorierneSmør eller olie? Her får du mest smag for kalorierne

Få guiden til, hvornår du skal prioritere en god klat smør, og hvornår du hellere skal bruge et skvæt olie.

storybild

København. I Danmark har vi bestemt ikke problemer med at få fedt nok i kosten. Og Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi skruer ned for det mættede fedt, som særligt kommer fra animalske produkter, og op for det umættede plantefedt.

Men der er bare forskel på, hvordan smør og rapsolie smager. Så når du bruger fedtstof, er det med at vælge det, hvor du får den maksimale smag ud af råvarerne.

Louise Lorang, kok og kogebogsforfatter, guider her til de retter og fødevarer, hvor det er værd at bruge smør, og hvor du med fordel kan skære smørret fra og bruge planteolie i stedet.

1) Smør til fisk

Når man steger eller bager fisk, så skal der smør til, råder Louise Lorang. Dermed undgår man, at fisken bliver tør.

- Det betyder meget ved fisk, fordi kødet er så mildt, at det er meget tydeligt, når man bruger smør i stedet for olie, siger hun.

Louisa Lorang bruger halvt smør og halvt olivenolie på panden for at få stegeevnen fra olivenolien, som steger lidt bedre end smørret, og for at få smagen fra smørret.

- Hvis det skulle være på restaurantmåden, ville jeg klare smørret - altså smelte det og skille vallen fra - og så stege den i det klarede smør. Men i mit virkelige liv med tre børn og tre minutter til spisetid, så steger jeg i olivenolie og smør, siger Louisa Lorang med et grin.

- Skal jeg bage en fisk i ovnen, lægger jeg også en lille smule smør på toppen, så den ikke bliver tør og for at få bonussen af smørsmagen, tilføjer hun.

2) Lidt smør til de dampede grøntsager

Skal du dampe grøntsager, så råder Louisa Lorang til at gøre det i meget lidt vand - måske bare en deciliter - som saltes og koges op. Herefter tilføjes en klat smør til vandet, og grøntsagerne dampes.

- Så behøver man måske ikke sovs eller dressing, man får en meget fin smag fra saltet og smørret, fortæller kogebogsforfatteren.

3) Drop olivenolie og smør til asiatisk

Olivenolie og smør indeholder begge meget smag, som kan virke for dominerende i asiatiske retter, siger Louisa Lorang.

Her steger hun i stedet i kokosolie, hvor smagen er bevaret, fordi smagen komplimenterer mange asiatiske retter.

Som smagsgiver bruger hun den intense sesamolie.

4) Olivenolie til middelhavskøkkenet

Er du hoppet i det græske, italienske eller måske det spanske køkken, passer olivenolien fortræffeligt ind.

- Der er jo mange forskellige olivenolier, jeg har altid mindst to - som dog begge skal være jomfruolivenolier. Jeg har en, der hverken er alt for dyr eller stærk, som jeg steger i, og så en anden som er mere frisk, og som smager mere grønt og stærkt, fortæller Louisa Lorang.

Den sidste bruger Louisa Lorang ofte rå på salater eller på en helt enkel pastaret.

5) Her skal du bruge smagsneutral olie

Nogle gange skal maden ikke tage smag fra olien, og så bruger Louisa Lorang gerne vindruekerneolie. Det kan være til at stege falafler, forårsruller eller pomfritter.

6) Kød kan være en smagssag

Mange sværger til at stege bøffen i smør, og det er der også god ræson i. Det bruner nemlig kødet helt af, giver en flot farve og et ekstra smagspift, fortæller Louisa Lorang.

Selv gør hun dog det, at hun først steger fedtkanten, så den smelter på panden, og herefter steger kødet i sit eget fedt sammen med lidt olivenolie.

Ifølge Heddie Mejborn, seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet, er det en god idé at skelne mellem mættet og umættet fedt. Det mættede fedt får man især fra animalske kilder, mens det umættede fedt typisk kommer fra planter.

Mange kan med fordel skære ned for det mættede fedt, fortæller hun.

- Man skal ikke være så bange for fedt, at man ikke tør spise det. Kroppen har brug for fedtsyrer, understreger hun.

Fakta: Olie i kosten

- Fødevarestyrelsen anbefaler, at højst 32-33 procent af dit daglige kalorieindtag kommer fra fedt.

- Fedt er nødvendigt i kosten, fordi det tilfører kroppen essentielle fedtsyrer, som vi ikke kan danne selv.

- Ifølge de nordiske næringsstofanbefalinger bør maksimalt ti procent af fedtindtaget komme fra mættet fedt, altså animalsk fedt og kokosolie.

Kilde: Heddie Mejborn.

/ritzau/FOKUS

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx