Af Ritzau - 26/03-17 21:19

Netbutikker: Politiet sylter svindelsagerNetbutikker: Politiet sylter svindelsager

Misbrug af dankort i netbutikker er i løbet af et år næsten fordoblet.

storybild

Politiet kritiseres nu for at yde en for ringe indsats i forhold til svindel med dankort mod netbutikker. (arkivfoto) (Billede: Colourbox)

En del af landets netbutikker er så frustrerede over politiets indsats mod svindel, at de helt er holdt op med at anmelde sagerne til politiet.

Det siger Dansk Erhverv og Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, til Jyllands-Posten.

- Det er spild af tid. Vi har ikke fået nogen hjælp overhovedet, ingen sparring, ingen feedback, siger Kasper Witt, indehaver af netbutikken Goshopping i Herning.

Hos Coolshop i Aalborg deler indehaver Jacob Risgaard hans frustration. Han har syv ringbind med flere end 1000 uopklarede sager om dankortsvindel.

Sidste år havde netbutikkerne et direkte tab på 55 millioner kroner som følge af dankortsvindel. Det er en stigning på 86 procent i forhold til året før. Ifølge FDIH er situationen uholdbar.

- Politiet henlægger sagerne og har ikke ressourcer til at efterforske dem. Det krænker vores retsbevidsthed. Politiets ageren er præget af dumme, gamle rutiner, som ikke giver mening i en digital tidsalder, siger informationschef Henrik Theil fra FDIH til Jyllands-Posten.

Han henviser blandt andet til en sag fra den forgangne uge, hvor en kvinde fra Næstved fik misbrugt sine kortoplysninger hos Skisport.dk. Men selv om indehaver Rasmus Skov meldte sagen til politiet i håb om at få taget svindleren på fersk gerning, da pakken blev afhentet i en kiosk, afviste politiet at gå ind i sagen.

Fungerende vicepolitiinspektør Trine Møller, afdelingen for økonomisk kriminalitet i Københavns Politi, forstår godt netbutikkernes frustration.

- Men hvis de ikke anmelder sagerne, har vi ingen mulighed for at gøre noget ved dem, siger hun og pointerer, at også butikker og forbrugere har et ansvar for aktivt at bekæmpe svindlen.

Som reaktion på den stigende svindel indfører Nets om få uger et system, så forbrugere ved køb over 450 kroner skal indtaste en ekstra kode, som de får på en sms. Nets håber, at det kan fjerne 40 procent af svindlen.

I Nationalt Center for Cybersikkerhed, NC3, erkender juridisk chef Rebekka Schjellerup, at antallet af sager om databedrageri er eksploderet, men hun afviser, at de bliver syltet.

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) siger i et skriftligt svar, at databedrageri er et fokusområde for regeringen.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx