Af Christian Hansen - 08/11-17 18:19

Rasmus ville bare gerne hjælpe: Det kostede ham 17.000 kronerRasmus ville bare gerne hjælpe: Det kostede ham 17.000 kroner

Rasmus Bertelsen fra Kolding er en af flere danskere, der i den seneste tid er blevet svindlet via MobilePay.

storybild

Rasmus Bertelsens konto er blevet lænset for over 17.000 kroner, fordi han ville hjælpe tre unge med en MobilePay-overførsel. Privatfoto

En bølge af tricktyverier baseret på samme opskrift skyller hen over Danmark, og det har Rasmus Bertelsen fra Kolding oplevet på nærmeste hånd.

Fra den ene dag til den anden har han mistet over 17.000 kroner, og han kæmper nu med at betale sine regninger. Alt sammen fordi han var for venlig over for tre fremmede unge.

»Jeg ville jo bare gerne hjælpe dem. Men nu føler jeg mig ret røvrendt. Det er slut med at være et godt menneske i sådanne situationer, for min økonomi er ikke ligefrem den bedste lige nu,« siger han.

Den 20. oktober var den 20-årige produktionsmedarbejder på vej hjem fra en bytur. Han fortæller, at han var beruset, da han mødte tre teenagere, der bad om hjælp.

Drengene, som Rasmus beskriver som 15 til 16 år, ønskede at få overført 50 kroner på MobilePay mod at få 50 kroner kontant.

Det så Rasmus ikke noget problem i, og han åbnede derfor sin telefon for at lave overførslen. Men drengen, som beløbet skulle overføres til, kunne ikke huske hele sit telefonnummer. Derfor gav Rasmus Bertelsen sit telefonnummer til teenageren, så han i mobil-appen i stedet kunne lave en anmodning på 50 kroner til Rasmus, som han kunne besvare. Men noget gik galt, og de fire blev enige om at gå hver til sit uden at gennemføre overførslen.

Først to dage senere gik det op for Rasmus Bertelsen, at han, som flere andre inden for de seneste uger forskellige steder i landet, var blevet svindlet. Metroxpress er bekendt med, hvordan tricktyverierne foregår, da MobilePay har bekræftet dette over for avisen, men af hensyn til ikke at inspirere til kriminalitet, er detaljer herom udeladt.

Det var en besked fra banken, der gjorde Rasmus Bertelsen opmærksom på, at han havde mistet helt konkret 17.503 kroner. Gennem MobilePay var der lavet overførsler til fem personer fra Rasmus Bertelsens konto. Da Rasmus ringede tre af dem op, fik han fortalt den samme historie: De fremmede havde mødt tre teenagere, der bad dem hæve penge mod at få en overførsel på et tilsvarende beløb gennem MobilePay, da teenagernes betalingskort angiveligt var spærret.

Rasmus Bertelsen fortæller, at han har politianmeldt tricktyveriet, og imens håber han på, at hans indsigelser til banken vil give ham pengene igen. Men lige nu står han uden penge, og derfor får han hjælp fra sin far og sin kæreste til at betale sine regninger.

»Jeg er i den situation, at jeg flyttede hjemmefra for et par måneder siden, og jeg har nu fået rykker for min el-regning, fordi jeg ikke kan betale. Min far advarede mig mod at komme i RKI (register over dårlige betalere, red.), så jeg har eksempelvis fået min kæreste til at betale den regning indtil videre,« siger Rasmus Bertelsen og fortsætter:

»Jeg har fået min far til at overføre nogle penge, så jeg har noget at leve for, og så jeg kan betale regninger.«

Presseansvarlig hos MobilePay, Peter Kjærgaard, fortalte mandag til metroxpress, at de 3,6 millioner danskere, der jævnligt bruger betalingstjenesten, skal være særligt opmærksomme, hvis de får tilsendt en aktiveringskode til deres telefon, fordi tyve med blandt andet denne kode kan få adgang til andres konti.

»På sin vis er det enkelt, men det kræver, at man har is i maven. Man skal gøre det inden for kort tid og have adgang til den anden persons telefon. Vi er overrasket over, at nogen tør og kan. Men vi er nu i gang med at lave et nyt sikkerhedslag, der vil gøre det umuligt at svindle på denne måde,« lød det mandag.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx