Af Mads Degn - 05/07-17 21:00; Opdateret: 06/07-17 12:25

Danske charter-turister hader denne irriterende vane: Sådan reagerer rejseselskaberneDanske charter-turister hader denne irriterende vane: Sådan reagerer rejseselskaberne

Hvis du nogensinde har været på charterferie, kender du det sikkert.

storybild

Arkivfoto.

Har du oplevet problemet, eller har du en anden historie fra din ferie?  Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Hvis du nogensinde har været på charterferie, kender du det sikkert. Det daglige irritationsmoment, der udløses ved synet af, at alle solsenge rundt om hotellets swimmingpool fra de tidlige morgentimer er blevet reserveret med håndklæder.

Men hvor stort er problemet egentlig?

BT har talt med en tre danske rejseselskaber, og her er der forskellige oplevelser af, hvor stor en udfordring ’sengestolsreserveringerne’ udgør på hotellerne.

Hos Sun Tours kategoriserer de det efterhånden som et forsvindende lille problem.

»Vi mærker det, men det er ikke et stort problem, som vi får klager og henvendelser på. Historisk set har det været en stor udfordring, men tendensen er, at problemet er aftaget,« siger direktør Troels Hansen og tilføjer, at Sun Tours ikke har eller har haft specifikke regler for reservation af solsenge.

»Vi forsøger så vidt muligt ikke at gribe ind i folks privatliv og ferie, men opfordrer til, at folk bruger deres sunde fornuft og opfører sig ordentlig over for medgæster,« fortæller han.

Hos Sun Tours moderselskab, Bravo Tours, er billedet mere eller mindre det samme.

»Der, hvor det kan være et problem, er på hoteller, hvor faciliteterne lige nøjagtig passer med det antal mennesker, der er dernede. Så er det irriterende, hvis nogen står op klokken halv seks om morgenen for at reservere og først kommer ned midt på eftermiddagen. Men det er ikke noget, vi ser som et kæmpe problem, de steder, vi er,« siger administrerende direktør Peder Hornshøj.

Han fortæller desuden, at Bravo Tours på en række hoteller har indført forbud mod ’sengestolsreservering’, hvilket har været med til at afhjælpe problemet.

For nylig meldte rejsebureauet TUI ud, at de ansatte, heriblandt maskotten Thomsen the Dog, på en række af deres hoteller fremover ville få til opgave at fjerne håndklæder fra ubrugte sengestole - og den idé kunne kommunikationschef hos Apollo Rejser, Glen Bisgaard, godt være fristet til at kopiere.

»Det bliver gjort med et glimt i øjet, og det er nok svært som voksen, at skulle stå og skælde en maskot ud foran sine børn. Det er godt fundet på, og det kan da godt være, at vi lader os inspirere af den idé en dag,« siger Glen Bisgaard.

Han fortæller, at Apollo på flere deres hoteller er ramt af den dårlige vane, hvilket har tvunget dem til at reagere.

»På flere af vores hoteller, er de gode til at føre en proaktiv politik på området, og hvis solsengene ikke bliver brugt i et stykke tid, en time til halvanden, jamen så bliver håndklæderne samlet ind af hotelpersonalet eller livredderne,« siger han og tilføjer:

»Det er helt ekstremt, at der starter et kapløb klokken seks om morgenen efter de bedste pladser.«

Har du oplevet problemet, eller har du en anden historie fra din ferie?  Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx