Af Ritzau - 06/06-17 11:15

Energibranchen: Fuld fart på elektrificeringen nuEnergibranchen: Fuld fart på elektrificeringen nu

Biler og opvarmning skal i fremtiden køre på grøn strøm. Dansk Energi efterlyser stabile rammer for elbiler.

storybild

Elafgiften skal sænkes, hvis både opvarmning og biler i højere grad skal omstilles til elektricitet, mener brancheorganisationen Dansk Energi. (Billede: Scanpix/Jeppe Bjørn Vejlø)

Den nuværende høje elafgift skal ned, hvis Danmarks grønne omstilling skal komme i mål. Samtidig skal regeringen skabe stabile og langsigtede rammer for salget af elbiler.

Det siger Stine Leth Rasmussen, afdelingschef i brancheforeningen Dansk Energi, i en kommentar til Klimarådets ny rapport.

Rapporten beskriver Danmarks muligheder for at opfylde EU's udspil om at skære op mod 39 procent af CO2-udledningen fra transport, landbrug og bygninger i 2030 - målt i forhold til 2005.

- Det er kloge takter fra Klimarådet, der ligesom Energikommissionen anbefaler, at vi opnår klimamålet med nationale tiltag frem for kvoteopkøb, siger Stine Leth Rasmussen.

Vi skal nu for alvor i gang med at elektrificere opvarmning af boliger og transport. De to områder skal levere en stor del af CO2-reduktionen frem mod 2030 i den del af økonomien, der ikke er omfattet af EU's handel med CO2-kvoter, siger hun.

- For at indfri målet om en halv million elbiler inden 2030 og en stor udbygning af varmepumper skal det være attraktivt at vælge grønne elløsninger frem for naturgas og olie, påpeger afdelingschefen.

- Det kræver et opgør med den nuværende elafgift, og det kræver stabile politiske rammer til elbiler, siger Stine Leth Rasmussen.

Behovet for at skære i CO2-udledningerne af hensyn til den globale opvarmning bliver ikke mindre i fremtiden.

Så det kan være både dumt og dyrt, hvis vi skubber den nødvendige handling foran os, siger Stine Leth Rasmussen fra Dansk Energi.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx