Af - 08/05-14 09:27; Opdateret: 08/05-14 13:27

Her er beviset: Så grundige var jurister i rejesagHer er beviset: Så grundige var jurister i rejesag

Læs fødevareminister Dan Jørgensens (S) juristers afgørelse i sagen om en rejemad.

storybild

(Billede: Christian Kloster)

Metroxpress har fået indsigt i den afgørelse, som Fødevareminister Dan Jørgensens (S) jurister traf, da en restauratør klagede over fødevarekontrollens kritik af, at han ikke kom rejer nok på sin rejemad.

Joachim B kræver fyringer i reje-sag
Joachim B kræver fyringer i reje-sag

Her er et uddrag:

På baggrund af en forbrugerhenvendelse konstaterede Fødevarestyrelsen ved kontrol den 1. oktober 2013, at virksomheden markedsførte en rejemad med æg, som bestod af flere æg end rejer.

Virksomheden havde en opskrift, hvorefter der skulle være 50 gram rejer på brødet. En kontrolvejning viste imidlertid, at der kun var 34 gram rejer på brødet sammen med et helt æg.

Virksomhedens stikprøver viste, at de 50 gram blev overholdt. I mente desuden, at én stikprøvekontrol ikke var tilstrækkelig til at påvise en overtrædelse.

Klagecentret (Fødevareministeriets, red.) vurderer, at der i den konkrete sag er tale om vildledning af forbrugeren.

Vi lægger herved vægt på, at når virksomheden på billedet af produktet skriver "Rejemad m/ æg", vil en forbruger forvente, at en overvejende del af fyldet på brødet, vil bestå af rejer.

Ministerium kræver seks ekstra rejer på rejemad
Ministerium kræver seks ekstra rejer på rejemad

Mærkningen giver en forbruger anledning til at tro, at vedkommende får et mere luksuspræget produkt, end det der reelt er tale om.

Teksten "Rejemad" er desuden angivet med større bogstaver end teksten "m/æg", hvilket typografisk også fremhæver indholdet af rejer på bekostning af indholdet af æg.

Mærkningen giver således forbrugeren en vis forventning til indholdet af produktet. Når produktet således ikke stemmer overens med mærkningen, er forbrugeren blevet vildledt.

Stikprøven er ikke alene afgørende for, om der er tale om vildledning af forbrugeren. Det afgørende i forhold til vildledning af en gennemsnitsforbruger er, at der foretages en konkret vurdering af den samlede mærkning og anprisningen af produktet, i forhold til det reelle produkt.

Hverken billederne af 2 rejemadder udbudt til salg, de 2 former for skiltning med rejemad med æg eller virksomhedens opskrift, svarer til det egentlige produkt, som forbrugeren får.

Det er derfor ikke relevant for vurderingen, at forbrugeren ved købet selv kan sammenligne billedet med den tallerken med rejemad, som vedkommende tog.

Der må ikke være et åbenlyst misforhold mellem tekst/billede og den konkrete vare.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx