Af - 13/08-14 18:08

Skandinavisk gigantprojekt vil forbinde København med OsloSkandinavisk gigantprojekt vil forbinde København med Oslo

Danskere kan i fremtiden måske komme til Oslo med tog på kun 2 timer og 30 minutter.

Bildstrecke im Grossformat »

8 Million City

Idéen om at København kan matche internationale storbyer som London, Bangkok og Hong Kong, hvad angår indbyggertal, virker en anelse utopisk med tanke på, at den britiske hovedstad tæller mere end 8 millioner indbyggere.

Men utopi kan nærme sig virkelighed.

For siden 2011 har et EU-støttet projekt undersøgt mulighederne for at knytte Oslo, Göteborg, Malmö og København sammen ved hjælp af lyntog og dermed skabe en transportkorridor, som samler de ca. 8 millioner skandinavere, der bor i netop det område.

Ambitionen om at binde Danmark, Norge og Sverige sammen med højhastighedstog er samlet under projektet "The Scandinavian 8 Million City", og 14 partnere fra de tre lande har indtil videre taget del i organisationen - heriblandt Region Hovedstaden og Københavns Kommune, hvor fokus har været på at undersøge, hvordan Skandinavien på sigt kan hamle op med resten af verden.

- Visionen er at knytte strækningen Oslo-Göteborg-Malmö-København sammen, så vi skaber et sammenhængende arbejdsmarked baseret på grøn mobilitet, siger norske Floire Nathanael Daub, der er projektleder i organisationen.

- De skandinaviske byer og regioner er hver for sig for små til at konkurrere på det globale marked, og hvis vi skal tiltrække spidskompetence og kvalificeret arbejdskraft, kræver det et stort befolkningsgrundlag. Og Nordens mest folkerige område findes netop i korridoren mellem Oslo og København, hvorved vi kan tage kampen op med Europas voksende metropoler, siger han.

Der foreligger endnu ikke nogle konkrete tiltag, da projektet siden 2011 har været i udviklingsfasen, men i organisationen sigter man efter år 2025 som det tidspunkt, hvor lyntogene kan være i drift.
Til den tid vil det ifølge projektledelsen være muligt at tilbagelægge den 600 km lange strækning mellem København og Oslo på 2 timer og 30 minutter, og forventningen er, at op imod 9 millioner passagerer hvert år vil benytte sig af netop den mulighed.

Banebrydende dansk gigantprojekt vækker opsigt i udlandet
Banebrydende dansk gigantprojekt vækker opsigt i udlandet

Fra dansk side er Region Hovedstaden og Københavns Kommune partnere i projektet, og regionsformanden ser den nordiske lyntogsstrækning som en opfølgning på Femernforbindelsen, der ventes færdig i 2021.

- Vi prøver med 8 Million City-projektet at udvide ringene, så vi har en masse fælles arbejdsmarkeder centreret omkring Københavns Lufthavn, for når Femern Bælt åbner, skal vi have hurtigere tog til København, og så kan vi udvide antallet af mennesker, som skal videre op mod Stockholm og Oslo.
Der er rigtig mange spændende perspektiver i det her, men det vil også tage mange år at realisere, fordi det er sindssygt mange beslutninger, som skal tages på dansk og svensk side, siger Sophie Hæstorp Andersen fra Region Hovedstaden til Metroxpress.

- Danmark har dog masser at vinde ved det her, understreger hun og får opbakning fra sin partikollega, Frank Jensen, der er overborgmester i Københavns Kommune.

- Det er et godt projekt, for vi skal binde vores lande og regioner tættere sammen i Nordeuropa. Effektiv infrastruktur skaber vækst og arbejdspladser, og derfor har jeg særligt fokus på at sikre bedre forbindelser over Øresund og mulighed for hurtigtog fra København til Hamborg, når vi får den nye Femernforbindelse, siger han til Metroxpress.

Den indledende projektfase, hvor udredninger har undersøgt mulighederne og potentialet i en lyntogsforbindelse mellem Oslo og København, slutter i det kommende efterår, hvorefter det videre forløb er mere usikkert.
Og hovedaktørerne i organisationen erkender da også, at det storstilede projekt er en enorm udfordring, som stiller store krav på tværs af landene.

- Det er realistisk at gennemføre, men det er også nødvendigt, hvis Skandinavien skal kunne bevare sin konkurrencekraft. Men det kræver, at de forskellige regeringer optrapper samarbejdet, siger projektleder Floire Nathanael Daub.

Udlandet jubler over dansk projekt: Sådan én bør alle byer have
Udlandet jubler over dansk projekt: Sådan én bør alle byer have

Sophie Hæstorp Andersen er også forberedt på, at projektet undervejs muligvis vil ændre form.

- Det kan godt være, at projektet om 8 eller 10 år ikke længere har navnet 8 Million City, fordi det hen ad vejen viste sig at være en lidt for smart titel. Men når det kom til stykket, er jeg er ikke i tvivl om, at udviklingen går i den retning, siger hun.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx