22/08-17 04:34

Lokal V-profil vil have eget parti tilbage på skinnerneLokal V-profil vil have eget parti tilbage på skinnerne

Stephanie Lose er bekymret over de manglende fremskridt i udrulningen af hurtigere tog mellem de større byer.

storybild

København. Stephanie Lose (V) bringer nu diskussionen om timemodellen for de danske tog tilbage på skinnerne. Det sker forud for kommunal- og regionsrådsvalget til efteråret.

Regionsrådsformanden i Syddanmark langer også ud efter sit eget parti. Hun fremhæver, at hvert minut tæller for timemodellen. Den går ud på, at det højest skal tage en time at køre med tog mellem landets største byer.

Det går for langsomt med at få ført planerne om hurtigere togdrift ud i livet, mener Venstres spidskandidat ifølge en pressemeddelelse.

- Hvis vi kun indfaser dele af timemodellen eller accepterer lidt længere rejsetider, så får vi ikke for alvor skabt mere plads på vejene omkring vores byer, siger Stephanie Lose, der udtaler sig som formand for Syddansk Mobilitetsråd.

Det går ud over erhvervsliv, togpendlere og bilister, lyder kritikken.

Striden om timemodellen har kørt på lavt blus, siden daværende finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) sagde nej til at gennemføre alle projekter i Togfonden.

Det var den tidligere S-R-SF-regering, der sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten i 2013 blev enige om at modernisere jernbanerne. Pengene skulle i første omgang komme fra indtægter fra beskatning af olien i Nordsøen.

I juli sidste år indgik partierne bag så en skriftlig aftale om at gennemføre samtlige projekter i fonden. Siden er der ikke sket meget.

På Christiansborg skyldes Venstres skepsis, at olieprisen er dykket, siden aftalen blev indgået. De 28,5 milliarder kroner, som partierne oprindeligt indregnede i finansieringen, er reduceret gevaldigt.

Ifølge Stephanie Lose vil timemodellen kun bringe den danske togdrift på linje med den tunge ende af andre europæiske lande. Såfremt den gennemføres.

I sidste års finanslov blev dele af udmøntningen gennemført efter længere tids pres på regeringen. Socialdemokratiet venter samme scenarie i år.

- Det er en utålmodighed, vi også deler. Den nuværende regering har gjort, alt hvad den kan for at modarbejde den brede politiske aftale om Togfonden, siger finansordfører Benny Engelbrecht (S).

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) tager kritikken med ophøjet ro.

- Havde vi ubegrænsede mængder penge, kunne man gøre det. Men vi er i en situation, hvor vi prioriterer benhårdt, siger han.

På spørgsmålet om man ikke kan tage pengene fra råderummet, svarer han, at regeringen har spillet ud med at bruge 22 milliarder kroner på infrastruktur frem mod 2025.

/ritzau/

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx