Af Mads Brandsen - 03/10-17 22:11

Kold kødsovs fik elev op i det røde felt: Skoleleder har aldrig oplevet noget lignendeKold kødsovs fik elev op i det røde felt: Skoleleder har aldrig oplevet noget lignende

En 15-årig pige fra Parkskolen i Odder skaber debat, efter hun følte sig uretfærdigt behandlet på sin skole.

storybild

Spaghetti med kødsovs, basilikum og parmesan ost. Hvidkåls og peberfrugt råkost. Maden er lavet på Suhrs Husholdningsskole. (Billede: Maria Hedegaard)

Er der ingen grænser for hvad en lærer kan tillade sig?

Det store spørgsmål rejser 15-årige Nicoline Bruun Larsen i et debatindlæg i dagens udgave af JP Aarhus.

Hun går på Parkskolen i Odder, hvor hun forleden havde hvad hun kalder en »stødende og oprivende« oplevelse. Elevernes mikrobølgeovn var gået i stykker. Sammen med tre andre elever gik hun derfor op på lærerværelset for at låne mikrobølgeovnen her, så hendes kødsovs kunne blive varmet op. Her var svaret imidlertid nedslående: Eleverne kunne ikke låne lærerværelsets ovn – den var forbeholdt lærerne.

'Jeg skal se lærerne som forbilleder. De skal lægge grundlaget for min egen opførsel, men det er bare svært at se det troværdige og gode forbillede, når man udsættes for en opførsel som denne. Jeg siger ikke, at alle lærere opfører sig sådan, som jeg oplevede det, men det gjorde mig alligevel dybt chokeret,' skriver Nicoline Bruun Larsen.

Psykolog og familieterapeut mener, at den konkrete sag kan ses som et udtryk for bl.a. en stærk individualisme blandt unge.

Lederen af Parkskolen i Odder, Dan Gjerrild Søgaard, fortæller, at han havde foretrukket, at Nicoline Bruun Larsen havde kontaktet ham frem for at skrive et debatindlæg.

»Jeg synes selvfølgelig det er fint, at eleverne er gode til at kommunikere, men jeg kunne godt have ønsket mig, at hun havde bragt problemet op overfor os i ledelsen. Så var det formentlig blevet løst,« siger han.

I hans mere end 10 år som skoleleder kan han ikke huske at have oplevet noget lignende.

»Jeg kan ikke mindes, at det er sket før. Vi forsøger at opdrage eleverne til at tage bladet fra munden, og hvis en avis vil optage det, er det selvfølgelig helt i orden at skrive et læserbrev. Jeg synes måske, hun skulle have fundet en større sag - noget, der berører resten af samfundet,« siger Dan Gjerrild Søgaard.

Det er både nyt for ham, at elevernes mikrobølgeovn ikke virker, og at nogle lærere tilsyneladende har afvist at låne eleverne den ovn, der står på lærerværelset. Derfor har han ikke nogen kommentarer til selve situationen - men han lover, at der snarest installeres en ny mikrobølgeovn.

Pyskolog, professor og tidligere formand for Børnerådet, Per Schultz Jørgensen, ser på den ene side Nicoline Bruun Larsen som et eksempel på tidens individualisme - men også som et billede på, hvordan nutidens skoleelever ikke finder sig i nær så meget som andre generationer.

»Det kan godt læses som en beretning fra en primadonna - lidt som den fire-årige, der stamper i gulvet og råber, at mor er den værste - men det er også et billede på, at vi hver især betragter os som noget særligt, og at vi derfor har krav på særlig opmærksomhed. Den individualisme kan blive for skinger,« siger han, der dog umiddelbart finder det positivt, at unge siger fra.

»Det handler om at tage sagen i egen hånd frem for bare at adlyde,« siger han.

Det er familieterapeut Kim Hoffmann enig i.

»Et curlingbarn ville springe foran i køen for at få den største is. Her er der både indhold og argumentation bag. Hun mener virkelig det, hun skriver. Det lyder som en pige, der har lært at tage vare på sig selv,« siger han.

Modsat mange af de børn, han rådgiver.

»Rigtig mange af de børn, der kommer i klemme er underlagt al for stram styring. Deres personlighed bliver mast. Børn skal selvfølgelig ikke bestemme alt muligt, men at man kan tage vare på sig selv og siger fra, er sådan set kun et sundhedstegn,« siger han.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx