20/09-13 23:13

Mobilkunder betaler dyrt for data, de aldrig får brugtMobilkunder betaler dyrt for data, de aldrig får brugt

Mobilselskaberne sælger datapakker til deres kunder, der langt overstiger almindelige danskeres behov. Og priserne følger med

storybild

(Billede: Polfoto)

Mobilkunder bruger i stigende grad deres smartphones til at gå på nettet, vise en film, mens de er på farten, eller som gps i en snæver vending.

Men de mobildata, som kunderne skal bruge til alt det, der foregår på smartphonen, køber de alt for dyrt i abonnementer med 10, 20, ja helt op til 100 gigabyte (GB) data.

Og det er alt for meget, siger Nicolas Fredriksen, som driver pristjenesten telepristjek.dk, til Politiken:

- En typisk kunde bruger kun ni procent, altså cirka en tiendedel af det data, som de betaler for i mobilpakkerne. Det gør dem urimeligt dyre.

Et billigt mobilabonnement med 3 GB data kan ifølge Politikens pristjek i dag fås for 99 kroner om måneden hos Oister. Mens abonnementer med 20 GB koster omkring 299 kroner om måneden hos for eksempel Telia.

En gennemsnitlig dansker bruger meget mindre end 1 GB data om måneden, nemlig 2-300 megabyte (MB) mobildata.

Storforbrugere af tv-tjenester og film på smartphones har ifølge en af branchens rapporter et forbrug af mobildata på omkring 2 GB om måneden.

- Selskaberne sælger kunderne langt mere data, end de overhovedet kan nå at bruge. Samtidig gør de det svært for kunderne at få klar besked om, hvor meget data de bruger, siger direktør i rådgivningsfirmaet Netplan, teleekspert Torben Rune til Politiken.

Men der er allerede flere oplysninger om mobildata på vej til kunderne, oplyser direktør i Teleindustrien Jakob Willer.

Det har industrien lovet i en aftale, som blev indgået med Forbrugerrådet og Erhvervs- og Vækstministeriet 28. juni.

- Nogle selskaber gør det godt allerede, men det er noget, vi som branche vil gøre endnu bedre end i dag. Hvert selskab er forpligtet til at give sine kunder let og enkel information om deres forbrug, også af mobildata, siger Jakob Willer til Politiken.

Ifølge Danmarks Statistik er andelen af mobilbrugere, som går på nettet med mobilen, steget fra 9 pct. i 2009 til 54 pct. i 2012.

Langt det meste surfing på mobilen foregår via wifi - altså det bredbånd, som de fleste danskere både har i hjemmet, på arbejdspladsen og på uddannelsesinstitutionerne.

Faktisk sker over 70 procent af mobiltrafikken på wifi, viser tal fra en EU-rapport, som også forudser, at kunderne i 2016 vil surfe på wifi på mobilen op mod 80 procent af tiden.

Har du læst disse?

Andre læser også

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Per undrer sig: Mor har været død i 9...
bt.dk
Skærpet mistanke: Udbredt kemikalie...
bt.dk
Beredskabsstyrelsen advarer grill- og...
bt.dk
Verdenskendt popstjerne deler frækt...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx