Af Thomas Ambrosius - 10/10-17 04:00

80.000 bliver forsinket med toget hver eneste dag80.000 bliver forsinket med toget hver eneste dag

For sent til fritidsaktiviteter og for sent til afhentning af ungerne i daginstitutionen.

storybild

Næsten 80.000 passagerer blev forsinket med togene om dagen i 2016. (Billede: Dennis Lehmann)

Hver eneste dag i 2016 var knap 80.000 togpassagerer hos DSB og Arriva forsinkede. 

Det viser nye beregninger, som Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk har foretaget på baggrund af Banedanmarks tal for kundepunktlighed. Langt de fleste forsinkede passagerer rejser med DSB, som også har langt den største kundeandel.

Forsinkelserne har mærkbare konsekvenser for passagererne: 29 procent af de forsinkede passagerer har således oplevet at komme for sent på job inden for de seneste seks måneder, som følge af at togene ikke kommer frem til tiden, viser en spørgeskemaundersøgelser fra Passagerpulsen. I samme undersøgelse udtrykker en forsinket passager sin frustration sådan her:

'Jeg bruger ikke offentlig transport til vigtige ting, fordi det er meget langsomt og upålideligt'.

Vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe opfordrer trafikselskaberne til at reagere på kundernes opråb. 

»Det handler jo grundlæggende om at få hverdagen til at hænge sammen. Når knap 80.000 passagerer dagligt er forsinkede, så svarer det altså til, at en by på størrelse med Esbjerg kommer for sent hver dag,« siger han og opfordrer DSB til at gøre det lettere at få udbetalt kompensation ved forsinkelser på mere end 30 minutter. Som reglerne er i dag, skal man selv ansøge om kompensation.  

»I England får man automatisk udbetalt kompensation. Det må også kunne lade sig gøre herhjemme,« siger Vagn Jelsøe.

DSB: 'Vi er udfordret'

Informationschef i DSB Tony Bispeskov medgiver, at DSB's 'kundepunktlighed er udfordret'.

»Det er i klar bedring for fjern- og regionaltog, men Banedanmark (som er ansvarlig for skinner og signaler, red.) er i gang med en masse infrastrukturarbejder, der udfordrer vores punktlighed for både fjern- og regionaltog og på S-togsnettet. S-togsnettet har i mange år været et stabilt system, men i år er kundepunktligheden faldet som følge af Banedanmarks sporarbejder og implementeringen af et nyt signalsystem,« siger han.

Set fra DSB-kundens synspunkt er det uholdbart, at DSB sender aben videre til Banedanmark, mener Vagn Jelsøe.

»Kunderne har købt deres billetter hos DSB, ikke hos Banedanmark,« pointerer han.

DSB forsøger ikke at løbe fra sit ansvar, men blot at forklare, hvorfor togene er forsinkede, betoner Tony Bispeskov.

»Vi informerer passagererne så godt som muligt om konsekvenserne af de mange spor- og signalarbejder. Samtidig betaler vi flere penge tilbage til vores kunder, fordi vores rejsetidsgaranti selvfølgelig gælder, uagtet at Banedanmarks ting ikke virker optimalt for nuværende,« siger han.


Forsinkede togpassagerer i 2016

  • DSB fjern- og regionaltog:74 procent kom frem rettidigt. Antal forsinkede passagerer i hele 2016: 19.855.000.Antal forsinkede passagerer/dag: 54.400 (afrundet).
  • DSB S-tog:92,6 procent kom frem rettidigt. Antal forsinkede passagerer i hele 2016: 8.604.000.Antal forsinkede passagerer/dag: 23.600 (afrundet).
  • Arriva tog:93,2 procent kom frem rettidigt. Antal forsinkede passagerer i hele 2016: 467.000.Antal forsinkede passagerer/dag: 1.300 (afrundet.
  • I alt Antal forsinkede passagerer i hele 2016: 28.926.000.Antal forsinkede passagerer/dag: 79.200 (afrundet).
Passagertal for DSB og Arriva. Tal for kundepunktlighed fra Banedanmark. En passager er ifølge Banedanmarks tal for kundepunktlighed forsinket, hvis toget kommer frem til destinationen tre minutter eller mere efter køreplanen. Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk har anvendt samme definition i sine beregninger.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx