21/07-17 06:02

Test din træningstype: Er du en mester eller en tænker?Test din træningstype: Er du en mester eller en tænker?

Der er grundlæggende fem forskellige træningstyper, som alle bliver motiveret af noget forskelligt.

storybild

Vindertypen vil ofte have glæde af at sammenholde sine små sejre med andre motionister. Free/Colourbox

København. Det er ikke alle, der helt automatisk rejser sig fra sofaen ud på eftermiddagen for at cykle en tur eller træne sig op til et halvmaraton, fordi de ganske simpelt ikke kan lade være.

- Derfor skal man lade være med at tænke: Jeg skal nok få lyst til at dyrke motion, hvis bare jeg bliver ved. Der er nogen, der får lyst til at motionere, og andre gør ikke, fortæller Henning Langberg, der er professor på Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet og har skrevet bogen "Motivation – nå i mål med din træning".

Derfor skal du i stedet finde ud af, hvad der gør dig glad - og fokusere på det.

Og her kan man tale om fem typer motionister.

1) Vinderen

- For vinderen er det vigtigt at få små sejre. Det værste, man kan gøre som vinder, er kun at sætte sig et langsigtet mål - for eksempel at løbe et maraton. For det er der kun én sejr i, siger Henning Langberg.

Hvis du er nybegynder, skal du i stedet sætte dig mindre mål om først at løbe en kilometer, så halvanden kilometer og derefter to kilometer, så du hele tiden får nogle små sejre.

- Vinderen vil ofte have glæde af at sammenholde de små sejre med andre. Derfor skal du måske finde nogen på en træningsapp, som du kan sammenligne dig med, siger Henning Langberg.

- Men det er vigtigt, at du ikke sætter dig urealistiske mål. For det er vigtigt for motivationen at kunne nå målene, siger han.

2) Makkeren

Hvis du er en makker, så er det samværet med andre, der driver lysten og gør, at du accepterer den fysiske aktivitet.

Derfor skal du alliere dig med dine børn, din nabo, din kone eller kæreste eller finde en klub, hvor der er fællesskab omkring det at motionere.

På den måde holder I hinanden oppe på aktiviteten og deler glæden ved at være aktiv, siger Henning Langberg.

- Nogle bliver også motiverede bare af at være i samme rum som andre, siger han.

Hvis du bliver motiveret af at være sammen med andre, er det heller ikke så afgørende, hvilken type motion, du dyrker, fortæller Henrik Mikkelsen, der er projektleder i DGI.

- Hvis man har det hammer sjovt og er nærværende med dem, man er sammen med, og man bliver bakket op i, at man er god nok, så er det ligegyldigt, om man går til badminton, fitness eller løb, siger han.

3) Tænkeren

- Tænkeren bliver motiveret af at vide, at når du er fysisk aktiv, så er det godt for din krop og dit helbred, siger Henning Langberg.

Det betyder, at du er meget modtagelig over for sundhedskampagner og informationer om de gavnlige effekter af at dyrke motion.

4) Mesteren

Mesteren er den, der godt kan lide at nørde en aktivitet. Det kan være, at du øver dig i at cykle op ad en bakke uden at stå op i pedalerne eller nørder specifikke løbeteknikker.

- Hvis du er Mesteren, kan du lide at blive god til noget - at mestre en disciplin eller en detalje. For Mesteren er det mere vigtigt, at tingene bliver gjort rigtigt end hurtigst eller lettest, siger Henning Langberg.

- Mesteren kan bruge video eller spejl til at tjekke, at bevægelsen bliver gjort rigtigt og så øve sig i at udføre bevægelser eller aktiviteter endnu mere perfekt og måske dele det i forskellige fora på sociale medier eller ved middagsbordet, siger Henning Langberg.

5) Medskaberen

Hvis du er en medskaber, så mister du med garanti al din motivation, hvis du får rigide regler, der bestemmer, hvordan du skal dyrke motion, eller hvis du får et 12-ugers-program med præcise beskrivelser af hver uges program.

- Medskaberen skal have at vide, at det er lige så godt at gå som at løbe, og det er lige så godt at gå i træningscenter, som det er at gå på trapper, siger Henning Langberg.

- De skal have redskaber, som de selv kan vælge imellem, i stedet for at få at vide, at de skal gå på kur eller følge et bestemt program. Vi har alt for mange beviser for, at det ikke virker, siger han.

/ritzau/FOKUS

Har du læst disse?

Andre læser også

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Efterlyst for milliontyveri: Har du...
bt.dk
LIGE NU: Dommedags-scener - kæmpe...
bt.dk
Beredskabsstyrelsen advarer grill- og...
bt.dk
Forbud mod afbrænding: Gælder i 8...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx