Af - 18/01-17 04:00; Opdateret: 18/01-17 09:16

Unge kører bedre men betaler kassen for forsikringUnge kører bedre men betaler kassen for forsikring

Unge bilister overtræder ikke færdselsloven så meget som tidligere og er involveret i færre alvorlige ulykker. Men de betaler fortsat langt mere i forsikring på grund af skader.

storybild

(Billede: kim Haugaard)

Langt færre unge bliver dræbt eller kommer til skade i trafikken.

Tal fra Rådet for Sikker Trafik viser, at antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne unge mellem 18 og 19 år er faldet med henholdsvis 60 og 62 procent fra 2001 til 2015.

Samtidig er andelen af de 20 til 29-årige, der overtræder færdselsloven, faldet fra godt en fjerdedel til en femtedel i samme periode, viser tal fra Danmarks Statistik.

Dokumentationschef hos Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund, er begejstret over udviklingen.

17-årige skaber flere måneders ventetid på køreskolerne
17-årige skaber flere måneders ventetid på køreskolerne

“Specielt for de unge har der været en meget positiv udvikling de senere år, og vi kan se, at de er involveret i meget færre voldsomme ulykker sammenlignet med tidligere”, siger han.

Formand Dansk Kørerlærer-Union, Rene Arnt, genkender billedet af, at de unge kører bedre. Han mener, at en del af forklaringen kan ligge i en ændret holdning hos de unge til at køre bil og i adgangen til nye, billigere biler frem for “gamle udrangerede folkevogne, som vi så tidligere.” Og så peger han på, at køreskolerne er blevet bedre til at præge de unge til ansvarlig kørsel.

“På køreskolerne bliver der lagt større fokus på holdning og adfærd ude i trafikken end tidligere fremfor de køretekniske færdigheder alene”, siger han.

Sociolog i Det Kriminalpræventive Råd, Rannvá Møller Thomsen, fortæller, at de unge generelt er blevet mere lovlydige, og derfor overrasker det hende ikke, at de også klarer sig bedre i trafikken.

HOVSA: Er dette Danmarks uheldigste køreskoleelev?
HOVSA: Er dette Danmarks uheldigste køreskoleelev?

“Kriminalitet er risikoadfærd, og det at de unge har mindre risikoadfærd hænger også sammen med, hvordan de opfører sig i trafikken, og når det kommer til alkohol, stoffer og så videre”, siger hun og uddyber:

“Forklaringen på, at de unge er mindre kriminelle, er formentlig en kombination af, at de unges livsstil har ændret sig, og at de er blevet mere fremtidsorienterede”, siger Rannvá Møller Thomsen.

Unge laver stadig flest skader

Selvom færre unge er involveret i alvorlige ulykker og forholdsvist færre unge bryder færdselsloven, så er de stadig skyld i langt flere skader end de øvrige bilister på vejene, og derfor skal de betale mere.

Sådan lyder meldingen fra to af de største forsikringsselskaber. Over for metroxpress oplyser Tryg, at selskabet fra 2013 til 2016 har oplevet en stigning på ansvarsskader i aldersgruppen 18-23 år på ti procent. Og når skaden sker, er der tale om en dyr en af slagsen, da gennemsnitsskaden ifølge Tryg er dobbelt så høj hos de unge sammenlignet med den øvrige befolkning.

Nyt forsikringskoncept går målrettet efter unge
Nyt forsikringskoncept går målrettet efter unge

Ifølge Topdanmark viser tal, som metroxpress har set, at mere end hver tiende af de 18 til 20-årige forsikringstagere laver en skade i løbet af et forsikringsår.

“Den højere præmie for unge skyldes hovedsageligt, at antallet af skader er omkring dobbelt så højt for de 18 til 20-årige, vi har som kunder, som for de 30 til 39-årige. Og de udgifter, vi har til personskader forårsaget af de yngste bilister, er mere end dobbelt så store sammenlignet med de 30-39 årige, siger kommunikationschef”, Jens Langergaard.


Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx