Af Emil Sloth Andersen - 13/09-17 17:28

Klumme: 'Jeg kiggede på de andre drenge i badet - og der var noget, jeg bare ikke forstod'Klumme: 'Jeg kiggede på de andre drenge i badet - og der var noget, jeg bare ikke forstod'

Debatindlæg fra Emil Sloth Andersen, der er studerende.

storybild

Arkivfoto

Forhuden tilhører ikke fællesskabet, og ingen bør have forhåndskrav på den.

I min barndom badede jeg med alle slags drenge. Brune. Hvide. Snavsede.

Flere af mine kammerater rullede forhuden tilbage, når de skulle i bad. Troede jeg. Hvor skulle jeg vide fra, at ældre mænd havde pillet mine klassekammerater i skridtet efter fødslen?Ærlig talt. Hvis mine forældre fik den vanvittige idé at skære i min tissemand, ville jeg være lykkelig for, at staten beskyttede mig. For jeg ser min forhud som … min forhud.

Var jeg født som jøde eller muslim, blev min forhud til fællesskabets forhud. Omskæring er en praksis, hvor individet bliver opløst af religionen. Imamerne og rabbinerne løber simpelthen af sted med drengenes frie valg og forhud.I jødedommen får spædbarnet en sut med vin og lidt creme på penis. Herefter bliver kvinderne sendt ud, og 10 mænd træder ind. Og når rabbineren dukker op, bliver dagligstuen forvandlet til et formørket torturkammer.

Rabbineren sætter en klemme om den nederste forhud, som han strammer, indtil blodkarrene knuses. Resten af forhuden skærer han væk.Så smutter rabbineren ellers med forhuden. Den skrigende dreng er ikke helt sig selv. Han bløder i bleen i dagevis. Sommetider bliver han drænet voldsomt for blod. Hans penis kan gå i betændelse. Hans forhud kan blive skåret for langt ned.

Jørgen Thorup, professor i børnekirurgi ved Rigshospitalet, siger, at i op imod 10 procent af tilfældene går omskæringerne galt. Alt sammen, fordi drengen under rabbinerens skalpel mistede retten til egen krop.For rabbineren bestemte jo, at drengekroppen ikke var god nok. Næste gang jeg møder rabbineren, vil jeg spørge: »Kære rabbiner. Er vi to ikke skabt i Guds billede? Hvorfor skulle Vor Herre dog give os forhuden, hvis den skulle skæres af?«Kender jeg rabbineren ret, vil han fare op med nu-skærer-jeg-lige-igennem-retorik. Flere jødiske repræsentanter kalder modstanden mod omskæring for 'antisemitisk'.

Det er groft begrebsmisbrug. For det er jo ret enkelt: En religiøs bog bør ikke diktere, at man skal skære i drenges tissemænd. Uanset om du vil skære brystvorterne eller forhuden af din baby, mens du nynner religiøse strofer, så sætter vi grænsen ved lemlæstelse. Færdig.Det princip bruger vi, når vi raser over, at piger sommetider bliver omskåret. Men drengene sidder stadig i saksen herhjemme. Blot fordi vi kaster os i støvet for en gammel hellig bog, der nok blot er en bestseller i fiktionskategorien.Misforstå mig nu ikke. Jeg er den kebabfrådende del af venstrefløjen. Jeg har den dybeste respekt for jødisk og muslimsk kultur og endnu dybere respekt for mine gamle klassekammerater. Tro mig.Jeg synes bare, at omskæring er et eksempel på troende adfærd, der går for langt. Ingen bør have forhåndskrav på din forhud.

Om Emil Sloth Andersen:

»Jeg er født og opvokset i Aalborg. Mine rødder er i den jyske muld. I dag er jeg studerende. Jeg skriver ud fra unge erfaringer og åbenbaringer. Målet er de bæredygtige, nære, selvopofrende relationer i stedet for egoisme og overfladiskhed. Det er ren Uffe Elbæk på coke. Jeg ønsker mig et værdipolitisk venstredejet Danmark. Og et økonomisk højredrejet Danmark. Det er den bedste af alle verdener.«

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx