Af - 06/05-14 14:25; Opdateret: 06/05-14 15:09

Fortsat problemer med 1813: Patienter må vente op til en timeFortsat problemer med 1813: Patienter må vente op til en time

Nye tal fra april viser, at den maksimale ventetid er på 57 minutter og 30 sekunder, når du ringer til 1813-akuttelefonen i Region Hovedstaden.

storybild

1813 (Billede: Polfoto)


Har du oplevet problemer med 1813?
Så skriv til journalist Anders Borup Sørensen her.

Du skal fortsat være klar til at udvise stor tålmodighed, hvis du er syg og trykker 1813 på telefonen for at ringe til Region Hovedstadens akuttelefon.

Således viser nye tal fra april, at den maksimale ventetid er 57 minutter og 30 sekunder, og 5895 personer måtte lytte til ventetonen i over 20 minutter.

Helt uacceptabelt, erkender Freddy Lippert, der er direktør for akutområdet i Region Hovedstaden.

- Nej, de maksimale tider er ikke acceptable. Men vi har fået ekstremt mange opkald i påskedagene, og det er ganske få, som har ventet lang tid. Hvis det er hastende, ringer man dog 112, som vi prioriterer højest, og her kommer de igennem på fem sekunder, siger han til metroxpress.

Læger frikendes for 1813-chikane
Læger frikendes for 1813-chikane

April var ellers fastsat som måneden, hvor 1813-telefonen skulle fungere optimalt og i gennemsnit besvare 90 procent af opkaldene inden for tre minutter - et af de opstillede servicemål.

De nye tal viser dog, at det kun skete i 45 procent af tilfældene.

- Det er et meget ambitiøst mål, og det arbejder vi på. Men vi har slet ikke nået det, nej. Men vi har fået knap 80.000 opkald, og cirka halvdelen har fået svar inden for tre minutter og 42 sekunder. Det er sådan set en ret god service, siger Freddy Lippert.

Region H ved ikke om akuttelefonen har kostet liv
Region H ved ikke om akuttelefonen har kostet liv

Ser man på de endnu ikke offentliggjorte tal fra sidste uge, er der dog grund til optimisme, forklarer Freddy Lippert.

Her har 64 procent fået svar inden for tre minutter og mere end hver fjerde har fået svar inden for fem minutter.

- Det skulle gerne blive endnu bedre, når vi inden for den næste måned får indført en callcenter-funktion, hvor man ringer tilbage til dem, hvor det ikke haster og gerne vil vente på, at vi ringer tilbage. Angående recepter for eksempel. Så ringer vi tilbage, når der er mindre travlt, siger Freddy Lippert.

1813-kaos gav alvorlig risiko for patientsikkerheden
1813-kaos gav alvorlig risiko for patientsikkerheden

Region Hovedstaden mangler fortsat omkring 70 læger til at besvae de syge borgeres opkald, men de har endnu ikke kunne blive enige med Praktiserende Lægers Organisation om at blive en del af den nye akutordning.

Alligevel vil Venstres regionsrådsmedlem Randi Mondorf langt fra godkende de seneste resultater fra Region Hovedstaden.

- Vi er fortsat ikke tilfredse. Det er stadig en dagsorden, vi forfølger. Men der er heldigvis underliggende forbedringer, siger hun til metroxpress.

LÆS OGSÅ: Hemmelige numre til akuttelefon 1813 afsløret

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx