05/05-14 21:00; Opdateret: 05/05-14 21:33

Ansat i Naviair tippede Se og Hør om kongelig flyrejseAnsat i Naviair tippede Se og Hør om kongelig flyrejse

En medarbejder i selskabet Naviair har tippet Se og Hør om en rejse, som medlemmer af Kongehuset foretog med privatfly. Det skriver Naviair i en pressemeddelelse.

storybild

(Billede: Polfoto)

En medarbejder i selskabet Naviair har tippet Se og Hør om en rejse, som medlemmer af Kongehuset foretog med privatfly. Det skriver Naviair i en pressemeddelelse.

Tippet skete for 10 år siden og var en information om, at Kongehusets flyvning fik ændret sin slutdestination, og hvor flyet landede.

Naviair oplyser, at den pågældende medarbejder er fritaget for tjeneste.

- Denne oplysning er et klart brud på tavshedspligten. Der er tale om en fuldstændig utilstedelig og uacceptabel handling og en klar overtrædelse af de vilkår, som gælder for alle ansatte i Naviair, skriver Naviair i pressemeddelelsen.

Selskabet har kontaktet Kammeradvokaten (statens advokat, red.), som nu går i gang med at forberede personalesagens videre forløb.

Naviair understreger, at selskabet ikke har adgang til passagerlister og ikke sidder inde med viden om, hvem der er med i flyene.

Samtidig siger virksomheden, at den ikke har informationer, der tyder på, at der skulle være flere eksempler på brud på tavshedspligten.

- Vi fortsætter dog vores interne undersøgelser for at sikre, at den pågældende medarbejder ikke har begået yderligere brud på sin tavshedspligt, ligesom vi forsøger at opklare, om der eventuelt skulle være andre medarbejdere, som har misbrugt deres betroede stilling, lyder det.

Naviair (Navigation Via Air) er en statslig virksomhed under Transportministeriet. Den står blandt andet for kontrollen af lufttrafikken ved Københavns Lufthavne.

Skandalen om ugebladet Se og Hør startede med at rulle for en uge siden, da det blev afsløret, at en ansat ved PBS, det nuværende Nets, skulle være blevet betalt af Se og Hør for at overvåge kendte danskeres kreditkort-aktiviteter.

Søndag bekræftede to anonyme journalister på Se og Hør over for TV2 Nyhederne, at det kulørte ugeblad i flere år havde betalt en ansat i flyselskabet SAS for at udlevere informationer om kendte og kongelige, der var på vej til udlandet.

Københavns Vestegns Politi, Bladhuset Aller, der ejer Se og Hør, og Nets har alle indledt undersøgelser af overvågningen.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx