Af Lars Lindevall - 28/11-17 22:42; Opdateret: 28/11-17 22:53

Pendlere raser: \Pendlere raser: "Det er vanvittigt"

Prisen på offentlig transport er urimelig, mener pendlertalsmand

storybild

ARKIVFOTO. (Billede: Andreas Beck)

Mens kørselsfradraget er faldet i løbet af de seneste år, er priserne i offentlig transport steget. Vanvittigt, lyder det fra pendlertalsmand

En af de få fordele ved at have lang afstand til jobbet, er muligheden for at trække en del af transportudgifterne fra i skat. Men for danskere, som kører med tog og bus, er der knap så meget at glæde sig over som tidligere.

I løbet af de seneste år er befordringsfradraget faldet fra år til år. I 2013 var satsen 2,13 kroner per kilometer for kørsel mellem 24 og 120 kilometer. Skatterådet har netop fastsat satsen for 2018, som lander på 1,94 kroner.

Det er en stigning på 1 øre sammenlignet med 2017, men renset for den forventede inflation er der reelt tale om endnu et fald.

LÆS OGSÅ: Godt nyt til madelskere: Kæmpe restaurantkæde vil åbne over hele Danmark

I takt med at fradraget er blevet beskåret, har priserne på offentlig transport haft pil opad.

De seneste tal fra Danmarks Statistik viser således, at bus- og togbilletter i gennemsnit er steget med 8,4 procentpoint i løbet af de seneste fem år. I samme periode er den generelle prisudvikling steget med 3,2 procentpoint.

Frustrerede pendlere

Den udvikling er urimelig over for pendlere i den kollektive trafik, mener Michael Randropp, der er pendlertalsmand på Kystbanen.

»Det er vanvittigt, at priserne stiger så massivt, mens fradraget er blevet lavere. Vores holdning er, at priserne ikke bør stige mere end befordringsfradraget. Og falder fradraget, så skal priserne selvfølgelig også falde. Ellers så skævvrider man tingene fuldstændig,« siger Michael Randropp.

LÆS OGSÅ: DSB-forslag kan løse togproblemer i Øresund

Når befordringsfradraget skal fastsættes, kigger Skat udelukkende på bilisternes udgifter. Benzinpriserne forventes at blive lidt højere i 2018, men omvendt kører bilerne længere på en liter brændstof, forklarer Hanne Søgaard Hansen, der er formand for Skatterådet.

DSB: Derfor er priserne steget

I perioden fra 2013 til 2017 er priserne på togbilletter i gennemsnit steget med 7,8 procentpoint - mens inflationen gennem hele perioden har ligget på 3,2 procent. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Aske Wieth-Knudsen, der er underdirektør i DSB, forklarer til Metroxpress, at priserne afspejler de udgifter, som DSB har til at drive trafikselskabet.

»Der er et årligt takststigningsloft, som er udregnet efter de omkostninger, der er ved at drive kollektiv trafik. Vi har jo en aftale med staten om at køre trafik i hele landet, og det betyder, at vi har en trafik-forpligtelse på alle de trehundrede stationer, som vi betjener,« siger Aske Wieth-Knudsen.

LÆS OGSÅ: Lokoføreren Lars delte billede af sin madpakke: Og så gik det helt amok på Facebook

DOT, der er et samarbejde mellem DSB, Movia og Metroselskabet om den kollektive trafik på Sjælland, oplyser, at taksterne i gennemsnit stige vil med 0,9 pct. i 2018.

DSB's presseafdeling oplyser, at priserne på standardbilletter i DBS's landsdækkende tog-trafik ikke vil stige i 2018.

Sats for kørsel ml. 24-120 km2013: 2,13 kr. pr. km.2014: 2,10 kr. pr. km.2015: 2,05 kr. pr. km.2016: 1,99 kr. pr. km.2017: 1,93 kr. pr. km.2018: 1,94 kr. pr. km.

Kilde: Skat

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx