Af - 06/06-14 14:24

To kopper kaffe før motion giver mirakuløse kræfterTo kopper kaffe før motion giver mirakuløse kræfter

Se hvad to krus kaffe ifølge kaffeindustrien kan gøre for dine sportspræstationer, selv om sundhedseksperterne slår alarm.

storybild

(Billede: Polfoto/Arkiv)

Mange af os kan dårligt fungere før, vi har fået vores morgenkaffe.

Nu viser ny forskning, at ikke alene kan den få os til at føle os mere kvikke og fokuserede. Den kan osse øge vores præstationer indenfor træning og motion.

Ifølge undersøgelsen, som er betalt af kaffeoranisationen British Coffe Association, vil 3-4 miligram koffein per kilo kropsvægt en time inden motionen medføre, at man kan træne 30 procent hårdere og hurtigere, uden at man føler sig mere udmattet. For en person på 61 kilo, som ønsker at få 3,5 milligram koffein per kilo, svarer det ifølge forskerne til ialt 213,5 milligram koffein - eller godt to krus kaffe.

EU kommer til at bestemme hvornår du slukker for espressomaskinen
EU kommer til at bestemme hvornår du slukker for espressomaskinen

Men britiske sundhedseksperter er ikke begejstrede for kaffestimulansen. Kritikerne siger blandt andet til Daily Mail:

- Der er mange negative effekter af store mængder koffein - for eksempel søvnløshed, angst, hovedpine, hjerteflimmer, højt blodtryk og et højt indhold af stoffet homocystine der forbindes med hjerteslag, blodpropper i hjernen og demens - som også kan komme i spil her, advarer læge, Gill Hart fra det biokemiske laboratorie, York Test.

Nyt studie viser: Kaffe hæmmer Alzheimers
Nyt studie viser: Kaffe hæmmer Alzheimers

- Kaffe kan øge styrke og vægttab, men når den indgår i diæt før træning, skal man netop træne forsigtigere, kritiserer Jack Braniff, privat personlig træner, som i en årrække har skrevet om træning og kaffe.


Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx