Af - 18/05-17 16:54

Skal du til eksamen? Disse fem ting må du ALDRIG gøreSkal du til eksamen? Disse fem ting må du ALDRIG gøre

Man skal være god ved sin hjerne og krop op til en eksamen, men det magter mange ikke.

Bildstrecke im Grossformat »

I galleriet: 6 geniale eksamensbeskeder.

Snart går landets studerende eksaminer, søvnløse nætter og studiestress i møde. For mange betyder det en førstehjælpskasse bestående af kaffe og energidrik i stride strømme.

Mange studerende vælger nemlig at ignorere kroppens behov, når hjernen snart skal køre i højeste gear til de mundtlige og skriftlige eksaminer, som for mange udløser både stress og panik.

LISTE: 15 faser, som ALLE studerende går igennem op til en eksamen
LISTE: 15 faser, som ALLE studerende går igennem op til en eksamen

For at imødegå de værste problemer, i den vigtige eksamensperiode, gælder det om at styrke kroppen og hjernen mest muligt. Og et nemt og effektivt redskab er kosten.

Det fortæller forfatter Martin Kreutzer, som har skrevet bogen ‘Eksamenspower - Spis dig til mindre stress og bedre karakterer’, der er en håndbog til et stærkt studieliv og en hjælp til eksamensstress.

I bogen peger Martin Kreutzer helt specifikt på en række faldgruber, som han oplever, at mange af landets studerende ofte falder i, når det bliver eksamenstid.

Lektor: Her er de 2 fejl, du ALDRIG må lave til en mundtlig eksamen (og hvordan du undgår det)
Lektor: Her er de 2 fejl, du ALDRIG må lave til en mundtlig eksamen (og hvordan du undgår det)

- Den største faldgrube er, at de ignorerer kroppens behov indtil problemerne bliver for store. Indtil de 'crasher'. De glemmer at spise i løbet af dagen for til sidst at overspise i dårlig mad i slutningen af dagen. Det presser blodsukkeret ud i en turbulens, hvor det svinger mellem yderligheder. Det samme gælder studieteknik, hvor de studerende presser sig selv og hælder kaffe og energidrik i sig uden pauser. De glemmer at fordele arbejdsbyrden. For dem bliver det et maraton, hvor det i stedet skal være en masse sprint. I sidste ende undergraver det kroppens evne til at blive stærkere. Og de her eksamensperioder er lange, forklarer Martin Kreutzer.

Han har oplevet, at de pressede studerende ofte ender med at spænde ben for dem selv ved at falde i en eller flere af de fem største faldgruber, som har negative konsekvenser for koncentrationsevnen og ydeevnen.

De fem faldgruber

1. Alkohol

Helt ned til to genstande kan forringe søvnkvaliteten, som er vigtig i eksamensperioden. Selvom det kan være festligt at fejre den første overståede eksamen, anbefaler Martin Kreutzer, at man hellere venter med alkohol til efter eksamensperioden er ovre.

2. Sliktrang

Når man sidder dag ud og dag ind med hovedet nede i en bog, kan slik og søde sager være den lille gave, man føler ekstra meget behov for. Det er dog ikke en god ide. For når først sukker-rusen har lagt sig, kommer konsekvenserne i form træthed. Det gælder om, at vedligeholde et stabilt blodsukker, så kroppen ikke hungrer efter slik og usund mad hver femte minut. Du kan også fjerne alle fristelser fra hjemmets fire vægge, hvis selvkontrollen er særlig udfordret i eksamensperioden.

3. Koffeinkompensation

Energidrikke er tomme kalorier, men i nogle tilfælde en effektiv stimulans. Ligesom kaffe er energidrikke opkvikkende, men bare med en del mere sukker i. Det betyder, at energidrikke kan være en hjælp, hvis man både er træt og sukkerkold på samme tid. Der er dog altid kun tale om kortvarige, opkvikkende virkninger, som ofte giver et større tilbageslag, end de hjalp i første omgang. Igen er det langt bedre at sikre sig et stabilt blodsukker frem for at ty til nødløsninger. Det gode råd er derfor - minimer sodavand og energidrikke under eksamensforberedelserne. Doper man sig selv med koffeintilskud i løbet af dagen og aftenen, overser man nemt kroppens egne signaler og ødelægger nattesøvnen.

4. Overspisning

Både døgnrytme og kostvaner kan hurtigt vende 180 grader, når man er ramt af eksamensstress. Her er overspisning ét af de store problemer. Konsekvensen af et stort måltid i stedet for flere små minder om meget om scenarierne fra juletid. Træt, doven og oppustet. Den gode regel er derfor - stop mens legen er god, og maven er mæt.

5. Hungersnød

Det modsatte af overspisning er hungersnød. Det lyder dramatisk, men handler kort sagt om, at mens man på nogle tidspunkter af dagen vælger at overspise, der afholder man sig helt fra at spise på andre tidspunkter af dagen. Når stressniveauet er højt forsvinder lysten til at spise og sove også, som dog kun forværrer koncentrationsevnen betydeligt mere.

Her er 6 beskeder om eksamen, der får dig til at DØ af grin
Her er 6 beskeder om eksamen, der får dig til at DØ af grin

Selvom man kun kan svare 'ja' til én af de fem faldgruber, er der ifølge Martin Kreutzer alligevel store gevinster at hente, hvis man allerede nu sætter sig for at forbedre sine kostvaner.

- Jeg kan garantere at man opnår et mærkbart løft i ydeevne og potentielt set også i karaktererne, men alt handler om ens udgangspunkt. I slutningen af dagen vil man allerede mærke, hvordan man er ti gange mere oplagt end før, fortæller han.

I bogen ‘Eksamenspower’ giver forfatter Martin Kreutzer endnu flere gode råd og eksempler på, hvordan både kost og forskellige øvelser kan forebygge eksamensstressen og øge 'eksamenspoweren'.

LÆS OGSÅ: Skoleelever: Eksamen lægger ekstra pres på pigerne

LÆS OGSÅ: Studerende fandt den perfekte måde at snyde på... troede hun

LÆS OGSÅ: Tæm din nervøsitet: Lær hjernens spilleregler at kende

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx