02/02-18 17:17

Malene gør det tit i supermarkedet: Er vi virkelig kommet så langt ud, at det er dårlig stil?Malene gør det tit i supermarkedet: Er vi virkelig kommet så langt ud, at det er dårlig stil?

Ønsk nu dine kunder en god dag.

storybild

Det er ikke dårlig stil som butiksansat at ønske dine kunder en god dag. Det er en høflighed, der ikke skal fordømmes, men påskønnes.

I lørdags bragte BT et debatindlæg af Lasse Danielsen, der brokkede sig over, at de ansatte i danske forretninger ønskede deres kunder en god dag. Ja, du læste rigtigt. Danielsen kaldte høflighedsfrasen 'lummer, amerikaniseret kundepleje' og bad forretningerne om at blande sig uden om hans og resten af deres kundekreds' dagligdag.

Men er vi virkelig kommet så langt ud i det danske samfund, at vi kan blive foragede over at møde venlighed og høflighed fra butiksansatte? Er vores samfundsborgere blevet så introverte og individualistiske, at de vil 'have deres dag for sig selv', som Danielsen skriver, og irriteres over de ansattes 'indblanding' i deres hverdag?

Det mener jeg sandelig ikke! Jeg har selv et studiejob, hvor jeg efter hver ekspedition ønsker mine kunder en god dag efterfulgt af et smil. Det er ikke, fordi jeg 'får vredet armen om på ryggen' af min arbejdsgiver, som Danielsen skriver, men fordi jeg synes, at det er en høflig måde at behandle sine kunder på.

For er det ikke det, service handler om? At give sine kunder den bedste oplevelse. Ikke for at 'blande sig' i deres dag, men derimod for at sende et smil videre som de måske har behov for, hvis de har haft en dårlig eller stressende dag. At få en smule menneskelig nærhed og kontakt i vores digitaliserede og hektiske hverdag er efter min mening ikke noget, man skal irriteres over, men påskønne.

Ellers kunne man vel ligeså godt udskifte alle butiksansatte med robotter. Så kunne vi hver have vores dag for os selv, hvor vi kun tog kontakt med nøje udvalgte personer og så skævt til alle andre. Jeg tvivler nu på, at det er denne hverdag, de fleste danskere er interesseret i.

Jeg oplever derimod, at størstedelen af mine kunder reagerer positivt på min kommentar om en god dag, som jeg håber og tror er med til at gøre deres dag bedre. Derfor er min opfordring til alle ansatte i forretninger; fortsæt med at ønske jeres kunder en god dag med et smil - størstedelen af dem sender smilet videre i systemet!

Andre læser lige nu

Andre historier

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Ung pige var tankpasser, da par blev...
bt.dk
Særlig hilsen vækker vrede i...
bt.dk
Toto uden fokus: Fyrre, fimset,...
bt.dk
Stod bag kæmpe OL-sensation: Derfor...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx