24/11-17 18:02

Ro og is: Det skal du gøre ved akutte rygsmerterRo og is: Det skal du gøre ved akutte rygsmerter

Som regel er det ikke farligt at få akut ondt i ryggen. Kom is på i stedet for varme, tag det med ro og bevæg dig, når du kan, lyder rådene.

storybild

Ifølge Videncenter for Reumatologi og Rygsygdomme er det godt at gå på arbejde, selv om du har rygsmerter, hvis du kan. Bevægelse styrker ryggen, og mental trivsel mindsker smerterne. Scanpix/Thomas Lekfeldt

København. Akutte rygsmerter kan bogstaveligt talt føles som en kniv i ryggen, og oftest er det smerter i lænden, nakken eller området mellem skulderbladene, der pludselig lænker os til sengen eller stuegulvet.

Den gode nyhed er, at i omkring 90 procent af tilfældene er rygsmerter ufarlige, fortæller Gilles Ludger Fournier, der er overlæge på Videncenter for Reumatologi og Rygsygdomme på Frederiksberg Hospital.

- De fleste akutte lændehold, nakkehold og rygsmerter går over af sig selv. Det kan gøre vanvittigt ondt og vare alt fra et par dage til et par uger, men langt de fleste smerter vil gå over igen, siger han.

Start med at lægge is på, der hvor du har ondt.

- Pak isen i et viskestykke, lad den ligge på ryggen i ti minutter, hold pause i en time, og gentag så mange gange, du kan - inden for den første dag eller to, siger han.

De første dage er det vigtigt kun at behandle med is, medmindre isen får dig til at spænde så meget i musklerne, at det bliver ubehageligt.

- Hvis der er inflammation, risikerer du, at der kommer endnu mere inflammation, hvis du kommer varme på, siger Gilles Ludger Fournier.

Kan du ikke bevæge dig på grund af smerterne, så tag det roligt i et par timer eller et par døgn, afhængig af hvor ondt det gør.

Gør det, du har det godt med, men skift stilling, så du ikke ligger på den samme måde i for lang tid, siger Gilles Ludger Fournier.

- Så snart du kan bevæge dig, uden det gør for ondt, så gør det. Du kan gå en tur, strække ud eller svømme, så længe du laver en form for bevægelse, så det område, der er irriteret og hævet, får blodforsyning og kan hele, siger han.

Når det kommer til medicin, er der uenighed blandt ryglæger om, hvorvidt paracetamol virker til at behandle rygsmerter, fortæller Claus Manniche, der er overlæge på Rygcenter Syddanmark.

- Forskning viser, at ibuprofen er mere effektivt mod rygsmerter, og vi ved, at seks ibuprofen om dagen i et par dage har en effekt, hvorimod paracetamol er mere usikkert, siger han.

Men føler du, at paracetamol virker mod dine smerter, så er der intet i vejen for at tage dem, siger Claus Manniche.

Selv om de fleste rygsmerter går over af sig selv, skal du i nogle situationer søge professionel hjælp.

- Har du stærke smerter, som ikke mindskes eller forsvinder med smertestillende medicin, eller er smerterne så slemme, at de vækker dig om natten tre-fem dage i træk, så kan det være en god idé at søge hjælp, siger Gilles Ludger Fournier.

Og det gælder særligt, hvis du er fyldt 50 år, for så kan smerterne være udtryk for et sammenfald i ryggen, siger Gilles Ludger Fournier.

Hvis du har ondt i nakken og det øverste stykke af ryggen, er det ikke unormalt, at du kan mærke udstrålende smerter til armene, og ved smerter i lænden, kan der være udstrålende smerter til benene.

Men mærker du, at dine ben ikke kan bære dig, eller du ikke kan bevæge dine fødder eller arme, så kan det være tegn på noget mere alvorligt, omend symptomerne er sjældne.

Fakta: Fem øvelser mod akutte rygsmerter

1) Gå ned på alle fire, så du støtter på dine knæ og albuer/underarme. Rund ryggen, så meget du kan. Hold stillingen i et par sekunder. Svaj derefter ryggen, så meget du kan. Hold også denne stilling i et par sekunder. Gentag øvelsen fire-fem gange.

2) Læg dig på ryggen, og træk dine knæ op mod maven. Brug armene til at fastholde benene i positionen i et par sekunder. Stræk derefter benene langsomt ud, og lad dem støtte mod gulvet. Gentag øvelsen et par gange.

3) Sid på knæene. Før derefter langsomt kroppen frem og ned mod gulvet. Lad hovedet hvile mod underlaget, og rund ryggen. Du må selv vælge, om dine arme skal placeres bagud eller fremad. Gentag øvelsen fire-fem gange.

4) Sæt dig på kanten af en stol, og bøj dig forover. Før hænderne gennem benene, og forsøg at få fat på stolebenene. Hold stillingen et par sekunder, og ret dig derefter op. Gentag øvelsen et par gange.

5) Sæt dig på en stol med fødderne placeret på gulvet. Placér den ene albue på modsatte knæ. Skub albuen ud over knæet, så du får strakt de skrå rygmuskler ud. Gentag med den modsatte albue og knæ. Giv hver side fem omgange.

Kilde: Videncenter for Reumatologi og Rygsygdomme.

/ritzau fokus/

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx