Af - 18/08-14 10:49

Metro scorer 100 millioner kroner på bødefældeMetro scorer 100 millioner kroner på bødefælde

På to år er der skrevet 140.000 bøder på 750 kr. i Københavns metro, men mange af bøderne kan være urimelige. Selskabet bag trækker i land, når folk går til et klagenævn.

storybild

(Billede: Polfoto)

metroxpress kan i dag fortælle, at dårlig skiltning i den københavnske metro har medvirket til, at 140.000 passagerer har fået bøder og forgyldt selskabet bag med hele 100 millioner kroner i 2012 og 2013.

Rejsekort gav 614.000 dummebøder i 2013
Rejsekort gav 614.000 dummebøder i 2013

Ifølge en rapport fra Ankenævnet for Bus, Tog og Metro er mange gået i bødefælden, fordi de af 'Metro Service' er blevet dårligt informeret om, hvor mange zoner, der er til og fra lufthavnen.

Metroen skruer ned for støjende højttalere
Metroen skruer ned for støjende højttalere

616 sure Metro-kunder har i '12 og '13 klaget til nævnet – ofte fordi de er blevet afvist, når de har klaget til Metro Service over unfair bøder skrevet på turen til eller fra lufthavnen.

Til sammenligning har blot 294 tilsammen klaget over DSB, Movia, Arriva, Rejsekort, Midttrafik, Sydtrafik og Fynbus.

Metroen sætter ny rekord i farligt arbejde
Metroen sætter ny rekord i farligt arbejde

Når Ankenævnet, hvor formanden er landsdommer, forlægger Metro Service klagerens informationer, sker noget interessant.

I halvdelen af de afsluttede sager i '12 og '13 trækker Metro Service bøden tilbage, inden der falder dom.

- Det er ingen skam at give klager medhold på baggrund af nye oplysninger, siger Thuri Didriksen, hr-direktør i Metro Service.

Brand i metrobyggeri: To personer indlagt
Brand i metrobyggeri: To personer indlagt

Men indrømmelserne kommer for sent, mener Forbrugerrådet Tænk

- Man kan frygte, at mange af dem, som ikke klager til ankenævnet, betaler en bøde, de ikke burde have haft. De må simpelthen tage henvendelserne fra klagerne seriøst, opfordrer rådets seniorrådgiver Asta Ostrowski.

Men selv om Metro Service på opfordring fra Ankenævnet er begyndt at skilte tydeligere, nægter Metro Selskabet at eftergive de mange bøde skrevet på strækningen.

Støjplagede metronaboer tager pengene
Støjplagede metronaboer tager pengene

Det sker med henvisning til, at folk faktisk rejste uden gyldig billet og Metro Service telefonisk og via stewarder faktisk kunne oplyse kunderne om zoner og priser.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx