Af Ritzau - 05/05-17 16:25

Totalkredit: Kunder ved at bidragssatsen kan stigeTotalkredit: Kunder ved at bidragssatsen kan stige

Totalkredit mener, at alle kunder bør være rådgivet om, at ydelsen på fastforrentede lån kan stige.

storybild

Totalkredit nægter sig skyldig i anklagen om at have benyttet sig af vildledende markedsføring. (Billede: Free/Totalkredit)

Totalkredit mener ikke, at man brugte vildledende markedsføring, da det tidligere hed på realkreditselskabets hjemmeside, at fastforrentede lån har "en fast ydelse, som ikke ændrer sig, når renterne gør".

Det redegjorde selskabets direktør, Camilla Holm, for i Københavns Byret fredag.

Hun blev afhørt i sagen, som Forbrugerombudsmanden har taget op, efter man har fået omkring 200 klager over Totalkredit.

Det er sket, efter at selskabet i februar sidste år varslede bidragsstigninger for fjerde gang i løbet af fire år.

Anklageren fremlagde i retssalen et par eksempler, hvor klagere blandt andet var utilfredse med, at de i et produktark fra Totalkredit kunne læse, at de med et fastforrentet lån havde udsigt til samme ydelse i 30 år.

- Vores ydelse ligger på ingen måde fast. Totalkredit kan tilsyneladende ændre den, som det passer den, lød det i den forbindelse fra en klager, der havde udsigt til en endnu en bidragsstigning og dermed en højere ydelse.

Men produktarket kan ikke stå ikke alene, hævder Totalkredits direktør.

- Det er er ikke en del af den lånepakke, som kunderne får udleveret i låneprocessen, ligesom de heller ikke er sendt ud til kunderne særskilt.

- Alle elementerne i omkostningerne på et lån fremgår af de lånedokumenter, som kunderne får, forklarede Camilla Holm i retten.

Totalkredit betragter selv det omtalte produktark som en pædagogisk måde at beskrive forskellene på de fastforrentede eller variable lån på.

Og da der også betales bidrag ved variable lån, er bidragssatsen efter Totalkredits mening mindre relevant at nævne i denne sammenhæng.

Endelig er Totalkredit ikke de eneste, der har benyttet sig af sådanne formuleringer.

I retten blev der fremlagt eksempler på, hvordan en række andre realkreditinstitutter har haft tilsvarende tekst på deres hjemmesider.

Ikke desto mindre holdt anklageren fast i, at det pågældende produktark altså var gjort tilgængeligt for Totalkredits kunder, og at man fire gange har rettet i dem undervejs.

Men først sidste år blev det gjort klart, at stigende bidragssatser kan betyde, at ydelsen på et fastforrentet lån kan stige.

Totalkredit - der er et datterselskab under Nykredit - har været udsat for massiv kritik særligt oven på den seneste forhøjelse af bidragssatserne.

Mange kunder forstår ikke, hvorfor selskabet har brug for at polstre sig yderligere, når det lever op til de nuværende kapitalkrav.

Totalkredit forklarer det med, at man forventer skrappere krav fremover, og derfor blot udviser rettidig omhu.

Retssagen fortsætter torsdag 18. maj med anklagerens og forsvarerens procedure. Dommen ventes dog først at foreligge senere.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx