Af - 14/01-14 09:50

Trænerens tip: Bevæg dig sund!Trænerens tip: Bevæg dig sund!

Vi sidder alt for meget stille, mener Thomas Dybro, der vil have gang i danskerne.

storybild

Thomas Dybro er personlig træner og ansvarlig for træning og kost i projekt 'Fra fed til fit'. (Billede: Thinna A. Michelsen)

Personlig træner Thomas Dybro vil i fire måneder gennemtæske mx.dk-journalist Lars Sejr i træningslokalet. Hver tirsdag giver han sine tips til, hvordan du optimerer din træning.

Vi ligger eller sidder ned størstedelen af døgnet. Det er vi ikke skabt til. Vores fantastiske bevægelsesapparat kræver en kompleks hjerne, og ved inaktivitet er det både vores krop, og hjerne der degenereres.

Hvis du sidder ned i mere end 10 timer i døgnet, er der større risiko for hjertekarsygdom, diabetes, kræft og for tidlig død. I fitnesscentrene bruger mange tiden på at sidde i styrke- eller kondimaskiner.

Sådan beholder du motivationen
Sådan beholder du motivationen

Styrketræning der lokker
Styrketræning der lokker

Dybro: Spis ikke til du er mæt
Dybro: Spis ikke til du er mæt

Det er fint de første to måneder, men så gælder det om at komme op at stå. Få en instruktør til at lære dig at lave øvelser med vægtstænger, hvor du bærer din egen krop.

En tredjedel har smerter i nakke eller skuldre, især på grund af computerarbejde. Skab små pauser i løbet af dagen, hvor du rejser dig op og bevæger dig.

Første gang jeg prøvede at afholde et gående møde, følte jeg mig udfordret af ikke at kunne tage noter. Men værdien i at være i bevægelse, mens vi talte, gav helt nye dimensioner i form af kreativitet og nærvær. På med vandrestøvler og halstørklædet og afhold dit næste møde udenfor!

Fra fed til fit: Det har jeg fået ud af en personlig træner
Fra fed til fit: Det har jeg fået ud af en personlig træner

Fra fed til fit: Hellere to på 34 end én på 17
Fra fed til fit: Hellere to på 34 end én på 17

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx