Af Sebastian Kirk - 19/04-18 22:21

22-årige Jeppe har tabt en million på betting: - Det skulle forbydes22-årige Jeppe har tabt en million på betting: - Det skulle forbydes

Tre ud af fire danskerne synes, der er for mange spillereklamer i medierne. Center for Ludomani efterspørger stramninger.

storybild

22-årige Jeppe Davidsen vurderer, at han har tabt omkring en million kroner på online betting.

»Meld dig ind NU, og få 1.000 kroner i bonus på dit næste spil!«

Reklamer for betting, online-casino og andre former for pengespil fylder mere og mere i tv, på nettet og i andre medier - og det hænger efterhånden danskerne langt ud af halsen.

Ifølge en ny undersøgelse, YouGov har lavet for metroxpress, mener hele 77 procent af befolkningen således, at der er for mange af den slags reklamer og annoncer. 66 procent mener sågar, de helt bør forbydes.

»Der er helt vildt mange reklamer for spil, og det er jo med til at gøre det at spille til sådan en helt normal ting,« konstaterer Michael Bay Jørsel, der er leder af Center for Ludomani.

Han påpeger, at der ikke er tilstrækkelig forskning, der tyder på, at flere reklamer medfører flere ludomaner. Men for dem, der har eller har haft problemer med spilafhængighed, der kan de mange reklamer have en særdeles skadelig effekt.

»Vi har flere gange bragt på bane, at man måske kunne overveje rent politisk at finde nogle værktøjer, man kunne dreje på, således at markedsføringen blev mindre presserende, end den er i dag,« siger han.

Hos Discovery Networks Danmark, der blandt andet udbyder tv-kanalerne Kanal 4, Kanal 5, 6'eren og Canal 9, vil man ikke oplyse, hvor meget spilreklamer fylder i reklamepauserne. Men der er 'en stigende interesse' fra markedet, siger kommunikationschef Rasmus Mariegaard.

»Det er rigtigt, at vi har en del reklamer for betting og onlinespil på vores platforme, ligesom vores konkurrenter har det. Men det er jo med til at betale for produktionen af vores programmer. Godt indhold koster mange penge, og derfor sætter vi pris på samarbejdet med alle vores annoncører,« siger han.

»Mange spillere, og ikke mindst deres pårørende, spørger os ganske ofte, hvordan det kan være, at der er så mange reklamer for spil hele tiden. Og der må vi bare sige, at det er de gældende vilkår, der er i Danmark.«

Michael Bay Jørsel, leder af Center for Ludomani

Spillemarkedet i Danmark blev delvist liberaliseret i 2012, hvilket tillod private spilleudbydere adgang til markedet. Og det er en lukrativ forretning. Den såkaldte bruttospilleindtægt (BSI) for onlinekasinoer og bettingfirmaer i Danmark er fordoblet på fem år fra to milliarder kroner i 2012 til 4,1 milliarder i 2017, viser tal fra Spillemyndigheden.

I Folketinget mener Enhedslistens forbrugerordfører, Pelle Dragsted, at man bør se på, om reglerne på området kan strammes.

»Jeg synes, det er problematisk, når vi ved, at de her reklamer har en negativ effekt i forhold til folk, der er spilleafhængige. Hvis der er mulighed for at regulere dem og måske endda gå ind og forbyde dem, så synes jeg klart, det er noget, man bør diskutere,« siger han.

 

»Jeg synes ærligt talt, det burde være forbudt«

22-årige Jeppe Davidsen fra Otterup på Nordfyn begyndte så småt at oddse, da han var 16. Dengang var det kun for 10'ere og 50'ere - men inden længe greb det om sig.

»Så fik jeg læreplads og begyndte at få flere penge mellem hænderne. Så vandt man lige pludselig nogle fine beløb, og så tænker man bare, at det kan gøres bedre,« siger han.

»I sidste ende spillede jeg aldrig for under 1.000 kroner. Jeg har været oppe og smide 25.000 og 50.000 på kampe før.«

Reklamerne i tv gjorde det ikke ligefrem bedre, fortæller han - tværtimod.

»Det kom jo hele tiden op, at man skulle spille på en eller anden måde. Og det gav ligesom en spillelyst,« forklarer han og fortsætter:

»Jeg synes ærligt talt, det burde være forbudt. Man må for eksempel ikke reklamere for smøger, og så kan jeg slet ikke forstå, at man må reklamere for sådan noget der, der nærmest kan ende endnu værre.«

I alt vurderer Jeppe, at han har mistet omkring en million kroner på betting. Men i sidste måned tog han tog et kursus på et ludomanicenter i marts og har ikke spillet siden.

»Jeg var helt dernede, hvor jeg ikke kunne bunde,« siger han.


Bruttospilleindtægt (BSI)

Bruttospilleindtægten er indtægten fra spillerne minus udgiften til gevinster - altså overskuddet før skat. Beløbene herunder er for onlinekasinoer og bettingfirmaer (i mio. kr.):

  • 2012: 2.060
  • 2013: 2.347
  • 2014: 2.860
  • 2015: 3.307
  • 2016: 3.731
  • 2017: 4.135
Kilde: Spillemyndigheden


Undersøgelsen

Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn?

'Der er efter min mening for mange reklamer og annoncer for online-casino, betting, lotterier og anden form for gambling/spil på tv, internettet, trykte medier og i andre medier.'

  • Helt uenig: 3 pct.
  • Delvist uenig: 3 pct.
  • Hverken/eller: 11 pct.
  • Delvist enig: 16 pct.
  • Helt enig: 61 pct.
  • Ved ikke: 6 pct.
'Der burde indføres et forbud mod reklamer for online-casino, betting, lotterier og anden form for gambling på tv, internettet, i trykte medier og i andre medier.'

  • Helt uenig: 5 pct.
  • Delvist uenig: 7 pct.
  • Hverken/eller: 16 pct.
  • Delvist enig: 25 pct.
  • Helt enig: 41 pct.
  • Ved ikke: 7 pct.
Kilde: YouGov for metroxpress. Undersøgelsen er baseret på interview med 1.017 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18-74 år fra YouGov Panelet i perioden 13. - 15. april 2018. Citat må kun ske med angivelse af kilde: YouGov for metroxpress.

Har du læst disse?

Andre læser også

Hvad tænker du..?

Lige nu på BT.dk

Medie: Prins Charles fik gæster til...
bt.dk
Premier League-stjerne jublede over...
bt.dk
Donald Trump i smutter: Kom til at...
bt.dk
Meghan Markle fik specialfremstillet...
bt.dk
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx