Af Ritzau - 09/12-16 10:10; Opdateret: 09/12-16 13:30

Østre Landsret godkender forbud mod at bringe PET-bogØstre Landsret godkender forbud mod at bringe PET-bog

Med stadfæstelse af forbud er vejen banet for, at PET som varslet kan anlægge sag mod JP/Politikens Hus.

storybild

Morten Skjoldagers bog om den tidligere PET-chef Jakob Scharf blev i begyndelsen af oktober underlagt et forbud. Politiken valgte at trodse forbuddet ved at trykke hele bogen i et særtillæg. (Billede: Scanpix/Erik Refner)

En dommer i Københavns Byret handlede korrekt, da hun en sen nat i oktober forbød JP/Politikens Hus at bringe oplysninger fra bogen "Syv år for PET".

Det fastslår Østre Landsret fredag i en kendelse, som baner vejen for, at Politiets Efterretningstjeneste (PET) nu kan lægge sag an mod mediehuset.

På trods af forbuddet valgte dagbladet Politiken nemlig 9. oktober at trykke hele den omstridte bog i et særtillæg.

Som en konsekvens heraf bad PET byretten om at ophæve forbuddet, som dermed kun nåede at gælde i cirka et døgn.

Ikke desto mindre har JP/Politikens Hus insisteret på at fortsætte den juridiske dyst i landsretten.

Under sagen har bladhusets advokat, Erik Kjær-Hansen, fremhævet en række problematiske omstændigheder ved byrettens kendelse.

Blandt andet mener advokaten, at afgørelsen blev truffet på et alt for tyndt grundlag.

Efter et blot 20 minutter langt retsmøde begrundede dommeren sit forbud ved især at henvise til en reklametekst for bogen fra forlaget People's Press. Hun havde ikke bogen foran sig.

Dommeren blev dog overbevist om, at bogen sandsynligvis indeholdt fortrolige oplysninger til fare for statens sikkerhed og rigets forsvar.

Erik Kjær-Hansen kritiserede også, at JP/Politiken slet ikke var varslet om retsmødet. Dermed kom alene PET's advokat til orde, inden kendelsen blev afsagt om natten 8. oktober klokken 02.20.

De tre landsdommere påpeger i den forbindelse, at det netop gav mening at hemmeligholde retsmødet. Det sker med henvisning til, at mediehusets aviser kunne skynde sig at udgive bogen, hvis de var alarmeret.

Samtidig afviser landsretten påstanden om, at forbuddet burde have været stilet mod de enkelte dagblade og ikke mod JP/Politikens Hus.

Kun på et enkelt punkt kritiseres kendelsen fra byretten: Ifølge landsdommerne burde forbuddet have været tidsmæssigt begrænset.

Den omstridte bog er skrevet af Politiken-journalisten Morten Skjoldager, og omdrejningspunktet er en tidligere chef i PET.

I bogen beretter Jakob Scharf om den hemmelige tjenestes arbejde og kommenterer en række terrorsager.

Hos PET skabte forlagets foromtale så megen nervøsitet, at man gik rettens vej for at bremse udgivelsen.

I andre retsmøder forbød byretten således også Radio24syv, en række boghandlere, forlaget og Morten Skjoldager at bringe oplysninger fra bogen.

Efter at have nærstuderet "Syv år for PET" er efterretningstjenesten fortsat af den overbevisning, at indholdet kan være skadeligt.

Derfor er både Jakob Scharf, Morten Skjoldager og forlaget People's Press blevet meldt til politiet.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx