Af Ritzau - 05/06-17 22:52; Opdateret: 06/06-17 03:30

Elever mister koncentrationen og får stress af deres mobilElever mister koncentrationen og får stress af deres mobil

Gymnasieelever får ødelagt deres undervisning af mobilen, viser undersøgelse.

storybild

Blandt de gymnasieelever, der tjekker de sociale medier hvert kvarter eller oftere, svarer mere end halvdelen, at de har svært ved at koncentrere sig om undervisningen i timerne. (Billede: Free/Colourbox)

Flere og flere gymnasieelever oplever koncentrationsbesvær og stress på grund af deres telefoner. Det skriver Politiken.

Det viser en ny undersøgelse blandt 2689 gymnasieelever foretaget af konsulent og foredragsholder Søren Hebsgaard. Han arbejder med digital dannelse på skoler og gymnasier.

- Jeg kan se, at de unge bruger deres mobiler mere og mere, og det har en stor betydning for, at de bliver dårlige til at koncentrere sig og bliver stressede, siger Søren Hebsgaard til Ritzau.

En tredjedel af gymnasieeleverne i undersøgelsen svarer, at de jævnligt bruger deres telefoner eller computere til noget, der ikke er fagligt relateret, mens de sidder i undervisningen.

Oftest logger de på sociale medier som Facebook, Snapchat og Instagram.

Blandt de elever, der tjekker de sociale medier hvert kvarter eller oftere, svarer mere end halvdelen, at de har svært ved at koncentrere sig om undervisningen. Det sker, selv om de prøver.

- Gymnasieeleverne, som jeg har undersøgt, har svært ved at koncentrere sig helt generelt, men det står værst til hos dem, der bruger mobilerne mest, siger Søren Hebsgaard.

- Deres mobiler vibrerer konstant. Det betyder, at de hele tiden bliver revet ud af det, de har gang i. Hvis de aldrig nogensinde kommer i en tilstand, hvor de får lov at koncentrere sig, så bliver de dårlige til det. Og det er en skam.

Dorte Ågård har som lektor på Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet forsket i, hvordan gymnasieelevernes skærmbrug forstyrrer det faglige arbejde.

Hun genkender billedet fra Søren Hebsgaards undersøgelse og kalder det "den pædagogiske udfordring nummer ét".

- Det er et stort problem, som hverken elever eller lærere til fulde kender konsekvenserne af, siger hun.

- Hjernen kan ikke bearbejde eller lagre ny viden, hvis man ikke koncentrerer sig. I det øjeblik telefonen lyser eller vibrerer, ødelægges elevernes fokus, og det tager tid at genskabe.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx