Af Bo Poulsen - 18/04-17 11:24; Opdateret: 18/04-17 14:45

Hver tredje af Ikea-restauranternes gæster besøger varehuset af én grund - de bliver glade nuHver tredje af Ikea-restauranternes gæster besøger varehuset af én grund - de bliver glade nu

Det har stort set altid været muligt at købe sig et måltid eller en snack hos den svenske møbelgigant Ikea.

Bildstrecke im Grossformat »

I galleriet øverst: 13 Ikea-problemer ALLE kan relatere til.

Det kan være alt fra svenske köttbullar til kanelbullar, som kunder kan vælge at mæske sig i. Og det er mange kunder, som Ikea bespiser i løbet af et år. De serverer således mad for 650 millioner gæster om året i 48 lande. Hele 30 procent af Ikea restauranternes kunder besøger udelukkende varehuset for at spise. Det viser en undersøgelse.

Ifølge mediet Fast Company så er salget af mad og madvarer en så bragende succes, at Ikea i 2016 har omsat for 1,8 milliarder dollars svarende til 12.6 milliarder danske kroner. Det har været med til, at Ikea nu overvejer at oprette deciderede familierestauranter, der er helt adskilt fra deres varehuse.

Og det må næsten betyde, at virksomhedens ledelse slikker sig om munden ved tanken om en potentiel god forretning.

»Alene det faktum, at vi ikke har behov for så mange kvadratmeter for at lave en cafe eller en restaurant, gør tanken interessant. Jeg tror på, at der er et potentiale, og jeg håber, at gæster om nogle få år vil sige: 'at Ikea er et godt spisested - og de sælger i øvrigt også møbler',« siger Michael La Cour, der er direktør for Ikea Food til mediet.

Det er Ikea Food, som står for salg og drift af madvarer i Ikea-varehusene.

Men Ikea har også haft et større fokus på mad. Således har de i løbet af de seneste to år etableret såkaldte 'pop-up'-restauranter i London, Paris og Oslo. Og i 2015 begyndte de at tage hensyn til folk, der gerne vil have et lidt sundere måltid og ikke-kødædere. Her indførte de kylling og veganske kødboller på menukortet.

Ifølge Bonnie Riggs, der er restaurations-industri-analytiker hos NPD Group er der flere gode grunde til, at Ikea er blevet et populært spisested for hele familien.

»Den ting, hvor Ikea differentierer sig mest fra andre restaurationskæder, er prisen. Hvis man vil brødføde en familie på fire for 20 dollars eller mindre, så er der ikke mange andre konkurrenter,« siger hun og fortsætter:

»Men udover det, så får man også meget mere for pengene der, end hos mange andre familierestauranter,« slutter hun.

LÆS OGSÅ: Slut med salte samle-tårer: IKEA laver historisk ændring

LÆS OGSÅ: Danskere laver genial kuglerund køkkenhave sammen med Ikea

LÆS OGSÅ: Ikea trækker omstridt katalog tilbage: - Vi indser, at folk er oprørte

LÆS OGSÅ: 13 klassiske IKEA-problemer, ALLE kan relatere til

LÆS OGSÅ: Ikea tilbagekalder stol: Kan give omfattende fingerskader

LÆS OGSÅ: Stærke billeder: Her redder 2-årig dreng sin tvillingebror

LÆS OGSÅ: Stærkt budskab: Bliver du rørt af dette IKEA-design?

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx