Af - 01/07-14 17:36

Chef i supermarked fik nok, da medarbejder kom syv minutter for sentChef i supermarked fik nok, da medarbejder kom syv minutter for sent

Retten i Glostrup fandt det berettiget, at en arbejdsgiver bortviste en medarbejder, der kom syv minutter for sent.

storybild

(Billede: Polfoto/AP)

En forsinkelse på syv minutter betød, at en souschef i et dansk supermarked tilbage i foråret 2013 blev bortvist fra sin arbejdsplads.
Medarbejderen var uenig i bortvisningen, og han lagde derfor sag an mod supermarkedet, og for få uger siden faldt der en afgørelse i sagen.

McDonald’s i pinlig fyrings-sag: Må betale erstatning
McDonald’s i pinlig fyrings-sag: Må betale erstatning

Retten i Glostrup fandt bortvisningen berettiget, fordi det ikke var første gang, at manden kom for sent, og i afgørelsen blev der samtidig lagt vægt på, at forsinkelsen betød, at butikken ikke kunne åbne til tiden på den pågældende dag.

Souschefen, der er i centrum for sagen, skulle møde d. 5. marts 2013 kl. 6.45 og hjælpe med at åbne butikken til kl. 7.00, men han kom altså syv minutter for sent.

Gravid får stor erstatning efter fyring
Gravid får stor erstatning efter fyring

Tidligere på året, i januar og i februar, havde manden fået skriftlige advarsler, fordi han flere gange var kommet for sent, og det blev indskærpet overfor ham, at en gentagelse kunne risikere i en bortvisning.
Og da forsinkelsen i marts gentog sig, gav arbejdsgiveren souschefen det røde kort.

- Dommen viser, at selv meget små forsinkelser i en medarbejders fremmøde efter omstændighederne kan være så væsentlige i forhold til driften, at arbejdsgiver med rette kan ty til en bortvisning af medarbejderen. En bortvisning vil dog oftest kræve forudgående advarsel herom, siger chefadvokat hos Coop Danmark Tina Svanberg til Jyllands-Posten.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx