Af - 14/01-14 09:31; Opdateret: 14/01-14 12:16

Kommentator: DF skal nok sætte togfonden på skinnerKommentator: DF skal nok sætte togfonden på skinner

Dansk Folkeparti spillede i går aftes en statsfinansieret letbane mellem Vejle og Billund ind i forhandlingerne om togfonden. Det afsporede forhandlingerne, men DF skal nok komme tilbage på sporet, siger ekspert.

storybild

Politisk kommentator på Børsen Helle Ib hælder til, at DF kommer tilbage på sporet og lander en aftale om udmøntningen af togfonden med regeringen efter sammenbruddet i forhandlingerne mandag aften. (Billede: polfoto/arkiv)

Helle Ib, politisk kommentator på Børsen, hvorfor stiller DF i 11. time krav om, at strækningen mellem Vejle og Billund skal være 100 procent statsfinansieret og vil afsøge mulighederne for en letbane frem for en jernbane?

Forhandlinger om togfond brudt sammen
Forhandlinger om togfond brudt sammen

- Mit gæt er, at der må være nogen i DF's bagland omkring Vejle, der har et stort ønske om at få mere indflydelse. Men man skal også hæfte sig ved, at DF her til morgen har afvist, at kravet er ultimativt, og at budskabet nu først og fremmest er mere lokal inddragelse. Jeg tror, man skal se det i lyset af de lokale protester i Vejle-området over den bebudede togbro over Vejle Fjord. Den togbro har DF accepteret, og DF kan godt mærke, at det vækker vrede lokalt, siger Helle Ib og tilføjer:

- Det her er formentlig udtryk for, at DF gerne vil være på mere sikker grund i det her område ved at sige: Vi vil høre på alle indvendinger og vende alle muligheder. Problemet er bare, at der i talende stund ikke er nogen vægtige aktører fra lokalområdet, der har ytret ønske om en letbane. Men der må være nogle andre, der har presset på, ellers giver det ikke mening.

Minister: Vejle og Billund betaler letbane
Minister: Vejle og Billund betaler letbane

Kan der ligge andre skjulte motiver bag DF's krav?

- Det kan man aldrig afvise, men jeg hælder stadig til, at de går med i en aftale.

Hvordan vil de øvrige borgerlige partier se på, at DF - som bliver en vigtigt samarbejdspartner, hvis der er blåt flertal efter næste valg - går med i aftalen og dermed lægger beslag på milliard-indtægter fra Nordsøen?

- Jeg tror ikke, at det vil slå så store skår i samarbejdet i blå blok. Det er jo faktisk DF's store succes, der betyder, at Løkke står til at genvinde magten efter næste valg. Samtidig har Venstre ikke noget imod bedre tog og hurtigere forbindelser. Venstre var jo selv med til at lancere time-modellen i sin tid, og på længere sigt er det en folkelig vindersag at få bedre og hurtigere togforbindelser, siger hun og uddyber:

DF kræver parkeringspladser med i aftale om togfond
DF kræver parkeringspladser med i aftale om togfond

- Venstre og mange andre borgerlige bryder sig måske ikke så meget om finansieringen, men hvor ville Løkke skaffe de 28 milliarder fra? Venstre og Liberal Alliance kan appellere til de vælgere, der synes, det er svinsk at beskatte selskaberne i Nordsøen med noget, der ligner tilbagevirkende kraft, og DF kan appellere til dem, der mener, at her ligger faktisk en meget god plan. Det er en af de få planer, regeringen har spillet ud med, hvor der er større vinder- end balladepotentiale. Erhvervslivet er jo også glade for bedre og hurtigere forbindelser.

Hvor langt er vi fra en aftale?

- Mit gæt er, at det vil ske inden for nær fremtid, og jeg hælder til, at Dansk Folkeparti går med i aftalen.

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx