15/10-17 01:49; Opdateret: 15/10-17 08:18

H&M og Bestseller brænder tonsvis nyt tøj på danske anlægH&M og Bestseller brænder tonsvis nyt tøj på danske anlæg

De to tøjvirksomheder sender tonsvis af tøj til forbrænding i Danmark, afslører TV2-programmet "Operation X".

storybild

København. De kæmpestore modevirksomheder H&M og Bestseller gør et stort nummer ud af at indsamle folks tøj i bæredygtighedens navn. På samme tid brænder virksomhederne nyt tøj i danske affaldsanlæg.

Det fortæller TV2-programmet "Operation X" mandag ifølge Politiken.

H&M har siden 2013 reklameret med, at man genanvender folks tøj og har de sidste fire år indsamlet 1450 ton tøj i Danmark.

Men i samme periode har den svenske tøjgigant afleveret i alt 58 ton tøj til afbrænding.

"Operation X" har interviewet medarbejdere hos flere forbrændingsanlæg, der bekræfter, at tøjet bliver brændt, og at der tilsyneladende er tale om nyt, uskadt tøj.

H&M benytter blandt andet et forbrændingsanlæg i Roskilde.

Her viser en aktindsigt ifølge Politiken, at H&M fra 2013 til 2017 afleverede varer cirka fem gange om året. Der er i gennemsnit tale om 12 ton om året.

H & M bekræfter, at virksomheden får brændt tøj af på forbrændingsanlægget i Roskilde, men fortæller, at der kun er tale om tøj, der af en eller anden årsag er sundhedsskadeligt.

"Operation X" har fået testet nogle af de jeans, som skulle være brændt i Roskilde, for kemikalier og bakterier.

Ifølge H&M var jeansene kasseret på grund af for højt indhold af bly i nogle af knapperne. Det kan laboratoriet Eurofins, som "Operation X" har fået til at teste tøjet, ikke bekræfte i testen.

H&M har ikke ønsket at kommentere sagen yderligere.

Danske Bestseller erkender, at man afbrænder 0,1 promille af sin tøjproduktion. Det svarer til omkring 49 ton om året, men virksomheden siger, at det kun drejer sig om skadet tøj, der ikke kan genanvendes.

Bestseller bekræfter afbrændingen, men siger, at det er meget små mængder i forhold til deres samlede produktion.

- Generelt kan vi sige: Bestseller har ingen økonomisk eller miljømæssig interesse i at destruere produkter, der ikke fejler noget, skriver Jesper Stubkier, kommunikationschef i Bestseller.

/ritzau/

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx