Af - 18/03-17 13:04

Én ting gør dig lige så lykkelig som at vinde i lottoÉn ting gør dig lige så lykkelig som at vinde i lotto

(Det kunne nu være meget fedt at vinde i lotto alligevel)

Bildstrecke im Grossformat »
Her kan du klikke dig gennem ni simple råd til at få en bedre søvn. Få så lidt lys som overhovedet muligt tæt på sengetid. Lys – som for eksempel kan komme fra en iPad - reducerer melatoninudskillelsen. Melatonin er et søvndyssende hormon. - Kroppen skal have mørke for at udvikle melatonin, som er ens eget sovemedicin. Det udskilles først, når rummet er mørkt, siger Jesper Højager Fabech Bille, der er afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. Vent på, at Ole Lukøje viser sig, mens du hører naturlyde, som fuglefløjt, skovlyde eller bølgeskvulp. Det behager hjernen. Kilde: Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt – hele natten' Vores døgnrytme bliver fra naturens side af styret af lys og mørke. Vi er ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen bygget til at leve ved ækvator med 12 timers lys og 12 timers mørke. Derfor behager det hjernen, hvis du går i seng til rødt lys - det simulerer en solnedgang. - Rødt lys, når du skal sove, vil få hjernens aktivitetsniveau til at falde ned, siger Mikael Rasmussen. - Det ideelle lys at sove i er fuldstændig mørke. Derfor er det hamrende vigtigt, at du har et mørklægningsgardin. Det søvndyssende hormon melatonin bliver kun udskilt, i al den tid, det er mørkt, så hvis du har lyse gardiner, stopper udskillelsen, når solen står op, siger Mikael Rasmussen, der er søvnekspert og medforfatter til bogen 'Sov godt - hele natten'.. - Det er uhensigtsmæssigt at bruge snooze-knappen, for det nedsætter din søvnkvalitet, fordi det fragmenterer søvnen. Du kommer op og bliver vågen og falder i søvn igen, siger Mikael Rasmussen. Han råder i stedet folk til at have en længere total sovetid. Det er ikke en rar oplevelse at vågne brat, og derfor er det helt klart en bedre oplevelse at blive vækket mere blidt, fortæller søvnekspert Mikael Rasmussen. Han forslår, at du kan blive vækket at naturlyde – for eksempel lyde fra skoven - eller klassisk musik. Du får også en optimal vækning, hvis du bliver vækket af lys, der bliver mere og mere stærkt. - At blive vækket af solopgang er en human stille og rolig måde at vågne på. Hjernen vil opfange lyset og vække dig. Derfor er det godt, hvis du har en anordning med en lampe, der simulerer en solopgang, hvor lyset begynder at lyse stille og roligt 20 minutter, før du skal op, siger Mikael Rasmussen. Vask sengetøjet, så sover du bedre, fortæller Jesper Højager Fabech Bille, afdelingslæge på Søvnklinikken ved Aarhus Universitetshospital. En god nats søvn er også betinget af et godt indeklima, og derfor er det en god ide at huske at lufte ud i dit soveværelse. Kilde: Jesper Højager Fabech Bille

De fleste af os er efterhånden klar over, at en god nattesøvn er vigtig for, at vi har det godt. Men at otte timers dyb og sammenhængende søvn hver nat skulle gøre ligeså meget lykke som en milliongevinst i lotto, virker alligevel usandsynligt.

Det er ikke desto mindre tilfældet, har en gruppe forskere fra the University of Warwick i England slået fast. Det skriver Science Daily.

Dr. Nicole Tang fra Institut for Psykologi ved universitetet er kommet frem til, at en forbedring af nattesøvnen fører til et optimalt fysisk og psykisk helbred over tid. Hun fandt også ud af, at kvaliteten af den søvn, du får, er vigtigere end antallet af timer, du sover.

Ifølge Science Daily har Nicole Tang analyseret søvnmønsteret blandt 30.500 briter i fire år, og hun er kommet frem til, at bedre søvnkvalitet fører til samme niveauer af fysisk og psykisk sundhed som hos personer, der har vundet 1.7 millioner kroner i lotto.

Studiet konkluderede, at positive forandringer i søvn over tid giver bedre resultater på det såkaldte General Health Questionaire, der bliver brugt af eksperter i mental sundhed til at monitorere patienters psykologiske velbefindende.

Dr. Tang's forskning viser, at forbedring af folks nattesøvn er en effektiv, simpel og billig metode til at gøre hele samfundets helbred og humør bedre, og hun mener derfor også, at arbejdet for en god nattesøvn, og bekæmpelse af brug af sovemedicin, burde blive fremhævet som et overordnet mål for bedre folkesundhed.

»Vi er endnu langt fra at kunne vise en kausal sammenhæng, men de nuværende fund tyder på, at en forbedring af nattesøvnen er kædet sammen med bedre fysisk og psykisk helbred i det lange løb«, udtaler Nicole Tang og fortsætter:

»Et vigtigt næste skridt er at se på forskellen mellem dem, der oplever en positiv udvikling i deres søvn over tid, og dem der oplever en negativ udvikling. Herefter skal man identificere, hvilke livsstilsfaktorer og dag-til-dag-aktiviteter, som er med til at fremme god nattesøvn. Yderligere forskning i området kan lægge til grund for udformningen af offentlige initiativer på sundhedsområdet.«

LÆS OGSÅ: Forsker: Så farligt er det at sove under syv timer om natten

LÆS OGSÅ: Naboerne festede hele natten: Så skrev han et episk brev

LÆS OGSÅ: 5 aftenvaner, der gør dig fed

Andre læser lige nu

Hvad tænker du..?
Hitter på mx

Annonce



Hitter på mx